vrijdag 21 juni 2024
Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
- Diligentie
- Briefwisseling stafhouder
- Schorsing van drie dagen, met uitstel voor drie jaar
- Gebrek aan diligentie en beroepsernst.
Uit het dossier blijkt eveneens dat de advocaat de belangen van cliënt op een normaal diligente wijze voor de rechtbank heeft behartigd.
Uit het dossier blijkt dat de advocaat niet alle brieven van cliënt, ondanks diens herhaald aandringen, heeft beantwoord.
De tuchtraad van beroep kan evenwel niet vaststellen dat hierdoor de belangen van cliënt werden geschaad. De tuchtraad van beroep is trouwens niet bevoegd om hieromtrent een oordeel uit te spreken.
De advocaat is wel onvoldoende diligent geweest, door de gelden die hij voor cliënt had ontvangen niet onmiddellijk door te storten, en door, wat de gerechtskosten betreft, het vonnis niet binnen een normale tijdspanne uit te voeren. - Het niet-beantwoorden van de briefwisseling van de stafhouder.
De advocaat heeft in dit dossier één brief van de stafhouder niet beantwoord, binnen een zeer korte tijdspanne van één week.
Straftoemeting
Rekening houdend met o.m. de relatieve ernst van de feiten binnen de context die hierboven werd geschetst, evenals met de afwezigheid van enige tuchtrechtelijke veroordeling van de advocaat, legt de tuchtraad van beroep aan de advocaat een schorsing op van drie dagen, met uitstel voor een periode van drie jaar.
Lees ook deze beslissing
Tuchtdatabank
TAA/SA/0209/2015: Beslissing 28 april 2015
Nalatigheid bij behandeling dossier / verwaarlozing belangen cliënt
Gebrekkige communicatie cliënt
Derdengelden / derdenrekening
Medewerking stafhouder / balie
Schorsing
Meer lezen