Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
- Niet (tijdig) informeren
- Betekening
- Gedwongen uitvoering
- Tussenkomst rechtsbijstandsverzekeraar
- Onterecht ontvangen provisie
- Niet beantwoorden brieven stafhouder
- Tuchtverleden
- Schorsing 1 maand
- De kosten
De advocaat heeft zowel haar cliënte als de rechtsbijstandsverzekering niet tijdig en gebrekkig geïnformeerd over de stand van zaken en heeft ook niet tijdig de afrekening van de tegenpartij overgemaakt met als gevolg dat beslag werd gelegd bij de cliënte, nutteloze kosten en hinder voor de cliënte, wat kon worden vermeden. Tevens werd door de advocaat aan haar cliënte onterecht een ereloon aangerekend.
Ondanks de belofte van de advocaat om de beslagkosten persoonlijk ten laste te nemen en het ten onrechte aan haar cliënte aangerekende ereloon terug te betalen, heeft ze dit tot heden nog niet volledig gedaan.
De advocaat heeft door haar niet tijdige en gebrekkige communicatie de belangen van haar cliënte niet naar behoren waargenomen, doch heeft bovendien bij herhaling blijk gegeven van een totaal gebrek aan respect ten opzichte van de stafhouder door zijn brieven onbeantwoord te laten.
Gelet op de ernst van de feiten, de attitude die een advocaat onwaardig is tegenover haar cliënte en haar stafhouder én het tuchtrechtelijk verleden van de advocaat, spreekt de tuchtraad als sanctie een schorsing uit van 1 maand en legt de kosten ten laste van de advocaat.
Beslissing
Lees ook deze beslissing
TB-0122-2014 en TB-0128-2014: Beslissing 19 mei 2015
Nalatigheid bij behandeling dossier / verwaarlozing belangen cliënt
Nalatigheid als gerechtelijk mandataris
Medewerking stafhouder / balie
Schorsing met uitstel