Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
TAA/SA/0093/2012 en TAA/SA/0143/2013: beslissing 30 april 2013
Gebrekkige communicatie cliënt
Medewerking stafhouder / balie
Nalatigheid bij behandeling dossier / verwaarlozing belangen cliënt
Confraterniteit
Schorsing met uitstel
- Niet inlichten van de cliënt/rechtsbijstandsverzekeraar
- Niet beantwoorden van briefwisseling van de cliënt
- Niet beantwoorden van briefwisseling van de stafhouder
- Schorsing één maand bij verstek
Het feit dat een advocaat noch de rechtsbijstandsverzekeraar inlicht over het verloop van het dossier en het resultaat, noch de briefwisseling beantwoordt van deze rechtsbijstandsverzekeraar, noch de brieven van de stafhouder beantwoordt, wijst op een verregaande slordigheid bij de uitoefening van het beroep van advocaat.
Het zonder antwoord laten van de opdrachtgever, spijts verschillende rappels, en het niet reageren op de diverse briefwisseling van de stafhouder waarop een beroep werd gedaan door de opdrachtgever/cliënt wijst op het ernstig in het gedrang brengen van de waardigheid van het beroep.
De tuchtraad oordeelt dat een ernstige verwittiging aan de orde is en legt een tuchtsanctie op van één maand schorsing.