Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
- Niet tijdig beantwoorden brieven stafhouder
- Niet tijdig overmaken dossier aan opvolger
- Dagvaarding tot afgifte dossier
- Niet beantwoorden vragen van cliënten
- Tuchtverleden
- Schorsing 6 maanden waarvan 3 maanden met uitstel gedurende 3 jaar
De advocaat reageerde in strijd met zijn deontologische verplichting, niet of niet tijdig op brieven van zijn confraters, van cliënten en evenmin van de stafhouder, die verschillende rappelbrieven moest sturen alvorens enig, en soms nog onvolledig, antwoord te bekomen. Ook bezorgde hij niet of niet tijdig dossiers aan een opvolger.
Het is de plicht van de advocaat om zijn cliënten te informeren en minstens hun brieven te beantwoorden. Tevens is het een essentiële plicht om onmiddellijk te antwoorden op brieven van de stafhouder. Het niet of laattijdig beantwoorden van brieven van de stafhouder brengt de goede werking en geloofwaardigheid van de balie in het gedrang en hierdoor wordt de controle op de naleving van deontologische verplichtingen bemoeilijkt.
Mede gelet op de vroegere sancties die tegen de advocaat zijn uitgesproken, vindt de tuchtraad een schorsing van 6 maanden, waarvan 3 maanden met uitstel gedurende 3 jaar, passend. Tevens wordt de advocaat veroordeeld tot betaling van de kosten.
Beslissing
Lees ook deze beslissing
TB-0086-2013: Beslissing 10 juni 2014
Briefwisseling
Opvolging
Gebrekkige communicatie cliënt