Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
- Niet beantwoorden briefwisseling van een confrater
- Niet beantwoorden briefwisseling van de stafhouder
- Niet of gebrekkig informeren van de cliënt
- Overdracht dossier bij opvolging
- Ereloonstaten vervanging
- Niet opvolgen instructies stafhouder
- Zes maanden schorsing, waarvan vijf maanden met uitstel
Aan de advocaat worden volgende feiten ten laste gelegd:
- Het niet (tijdig) beantwoorden van de brieven van confraters, cliënten en de Stafhouder;
- Het gebrekkig informeren van cliënten,
- Het niet (tijdig) overmaken van dossiers aan opvolgers;
- Het niet tijdig opvolgen van instructies van de Stafhouder (i.v.m. het overmaken van dossiers aan opvolgers).
De advocaat en zijn raadsman verwezen naar persoonlijke omstandigheden met betrekking tot de familiale toestand en de gezondheid van de advocaat. De Tuchtraad stelt hierbij vast dat, hoe indringend en nefast deze omstandigheden ook geweest mogen zijn, het tijdsverloop en de concrete evolutie van de situatie met zich brengen dat geenszins persoonlijk wedervaren als verschoning voor de problematiek kan worden aanvaard.
Zo dateren verschillende van de behandelde klachten van voor de periode van persoonlijke moeilijkheden die aanvangt in maart 2017.
Daarenboven zijn er tuchtrechtelijke antecedenten, waaruit blijkt dat de advocaat reeds meer dan tien jaar kampt met een gebrekkige kantoororganisatie, en er ondanks herhaalde beloftes en kansen gekregen van de Tuchtraad en Tuchtraad van Beroep, geen beterschap is.
Ook uit de behandelde klachten blijkt dat de advocaat zijn beloftes zelfs niet in het kader van contacten met de Stafhouder of van de tuchtprocedure nakomt.
De Tuchtraad besluit dan ook, rekening houdende met de ernst van de feiten, de hiernavolgende tuchtstraf op te leggen: schorsing tot het uitoefenen van het beroep van advocaat voor een periode van zes maanden, waarvan vijf maanden met uitstel.
Beslissing
Lees ook deze beslissing
TB-0214-2019: Beslissing 10 september 2019
Briefwisseling
Gebrekkige communicatie cliënt
Opvolging
Medewerking stafhouder / balie
Schorsing met uitstel