Ga verder naar de inhoud

Rechtspraak-advocatuur Geen schorsing ivm ten­uit­voer­leg­ging KB rechts­ple­gings­ver­goe­ding

Acht verzoekers - waaronder twee vakorganisaties (ACV en ABVV), vijf personeelsleden van vakorganisaties en een rechtzoekende - vorderden bij de Raad van State de schorsing van de tenuitvoerlegging van het Koninklijk Besluit van 26 oktober 2007 tot vaststelling van het tarief van de rechtsplegingsvergoeding bedoeld in artikel 1022 van het Gerechtelijk Wetboek en tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de artikelen 1 tot 13 van de wet van 21 april 2007 betreffende de verhaalbaarheid van de erelonen en de kosten verbonden aan de bijstand van de advocaat.

De Orde van Vlaamse Balies (OVB) en de Ordre des barreaux francophones et germanophone (OBFG) kwamen in de procedure tussen.

Merve Köse

Jurist deontologie
Merve Köse

Dominique Dombret

Jurist deontologie
Dominique Dombret

Deel dit artikel

Rolnummer: 185.315

In een arrest van 10 juli 2008 heeft de Raad van State de vordering tot schorsing verworpen wegens het niet aantonen van een moeilijk te herstellen ernstig nadeel bij onmiddellijke tenuitvoerlegging van het bestreden Koninklijk Besluit.

Overeenkomstig artikel 1022, eerste lid Ger.W. kan enkel de partij die in het gelijk is gesteld én die vertegenwoordigd is door een advocaat, aanspraak maken op de rechtsplegingsvergoeding. De verzoekers zijn van mening een moeilijk te herstellen ernstig nadeel te lijden nu de verhaalbaarheid van de gerechtskosten zich niet uitstrekt tot de kosten verbonden aan de tussenkomst van een vakbondsafgevaardigde voor de arbeidsgerechten (art. 728, §3 Ger.W.).

De verzoekers voerden aan dat hun vertegenwoordigingsbevoegdheid werd aangetast en zij niet meer dezelfde dienstverlening konden garanderen als voorheen. Gezien het nadeel niet verder werd toegelicht ging de Raad van State ervan uit dat de verzoekers vreesden dat een eerlijke concurrentie met de advocaten onmogelijk werd.

De Raad van State oordeelde dat het enkele feit dat de werknemer voor het optreden van de gevolmachtigde geen rechtsplegingsvergoeding kan krijgen de rechtzoekende niet zal beletten om toch een beroep te doen op de dienstverlening van de vakorganisatie. De rechtzoekende steunt zich volgens de Raad van State niet louter op financiële overwegingen in de keuze van zijn vertegenwoordiging. Het aangevoerde nadeel is hypothetisch en wordt verworpen door de Raad van State.

Voorts menen de verzoekers dat zij een moreel nadeel lijden nu zij in een “onevenwichtige procesverhouding” komen te staan met de advocaten.

De Raad van State verwijst naar de parlementaire voorbereidingen van de wet van 21 april 2007 om ertoe te komen dat het door de verzoekers aangevoerde verschil in behandeling met advocaten niet het gevolg is van enige nadelige beoordeling van de wijze waarop zij de belangen van hun cliënten verdedigen. Het verschil is enkel te verklaren door de verschillende wijze waarop de dienstverlening door beide categorieën georganiseerd en door de cliënt betaald wordt. Of dat verschil in behandeling verantwoord is laat de Raad van State onbeantwoord. Alleszins meent de Raad van State niet dat aangetoond is hoe de verzoekers hierdoor een moreel nadeel zouden lijden.

Tot slot zijn de verzoekers van oordeel dat de toegang tot de rechter wordt belemmerd door de verhoging van de rechtsplegingsvergoeding.

De Raad van State begrijpt de stellingname in die zin dat het risico op een veroordeling tot betaling van de rechtsplegingsvergoeding aan de tegenpartij, gelet op het bedrag ervan, de rechtzoekende ertoe zal aanzetten om geen vordering in te stellen of om geen verweer te voeren. Opnieuw verwijst de Raad van State naar de parlementaire voorbereiding van de wet van 21 april 2007. De verhoging van de rechtsplegingsvergoeding wordt gecompenseerd door een aantal “waarborgen” waaronder de toekenning van de bevoegdheid aan de rechter om het bedrag in bepaalde gevallen te verminderen. De Raad van State meent dat de verzoekers in gebreke blijven precies en concreet aan te geven hoe het nadeel dat zij aanvoeren, ondanks de voorziene wettelijke waarborgen, kan ontstaan.

De Raad van State beslist dat door de verzoekers niet is aangetoond dat de onmiddellijke tenuitvoerlegging van het bestreden Koninklijk Besluit een moeilijk te herstellen ernstig nadeel kan berokkenen. Er wordt dan ook niet overgegaan tot schorsing.

Lees het volledige arrest

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Deontologie

Inzicht in nationale risicoanalyse witwaspreventie

De Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) heeft de nationale risicoanalyse over witwassen van geld, financiering van terrorisme en de proliferatie van massavernietigingswapens samengevat voor alle entiteiten die onder de witwaspreventiewet vallen. Deze samenvatting is daarom ook van belang voor advocaten. Ze biedt u een goed inzicht in de actuele risico’s, waardoor u uw eigen risicoanalyses daarop kunt afstemmen.

Meer lezen
Deontologie Podcast

Podcast Ten Gronde: F*Q deontologie

In een boeiende aflevering van de podcast Ten Gronde, gemodereerd door bestuurder Jan Meerts, wordt de deontologie kritisch in vraag gesteld, met een focus op de veranderende landschappen van ethiek en praktijk. Mr. Eva Raepsaet, stafhouder Luk Delbrouck en vice-stafhouder Frank Judo betreden de arena om te debatteren over de ethiek en de grenzen van het beroep.

Deze podcast biedt een unieke kans om diepgaand inzicht te krijgen in de ethiek en de moderne ontwikkelingen van het beroep. Luister alsof u er zelf bij was!

Meer lezen
Deontologie Rechten van de mens

Het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens: een steun voor klokkenluiders

Recente wetten versterken de bescherming van klokkenluiders in Belgische privébedrijven en de federale publieke sector. Deze wetten, voortkomend uit een Europese richtlijn, bieden niet alleen bescherming maar ook diverse vormen van ondersteuning via het onafhankelijke Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens (FIRM). Advocaten en advocatenkantoren die geïnteresseerd zijn in de verdediging van klokkenluiders worden opgeroepen om zich bij het FIRM te melden.

Meer lezen
Deontologie Fiscaal recht

Nieuwjaarsgeschenk van het Grondwettelijk Hof

Het Grondwettelijk Hof heeft op 11 januari 2024 opnieuw het beroepsgeheim van de advocaat beschermd in een bevestiging van zijn eerdere DAC6-rechtspraak. Ditmaal handelen de arresten over de omzettingsregelgeving op federaal niveau en op het niveau van de Franstalige Gemeenschap, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer lezen
Deontologie

Individueel e-mailadres voortaan verplicht

Advocaten moeten vanaf nu bereikbaar zijn via een (individueel) e-mailadres. Dat besliste onze algemene vergadering.

Meer lezen
Deontologie

OVB waarschuwt voor platform 'starofservice.be'

Het platform “starofservice.be” beweert via het internet vragers en aanbieders van ‘diensten’ met elkaar in contact te brengen. Er is ernstige twijfel over het bonafide karakter ervan, zodat de OVB elke samenwerking afraadt. Samenwerking kan bovendien zware deontologische inbreuken opleveren.

Meer lezen
Tucht

Onrechtmatig verzet niet langer mogelijk in procedures zoals in tucht

Onze algemene vergadering keurde op 8 februari 2023 een wijzigingsreglement goed dat voortaan (onder meer) de mogelijkheid biedt aan de raad van de Orde om verzet in procedures zoals in tucht ongedaan te verklaren. Dat reglement trad recent in werking.

Meer lezen
Deontologie Fiscaal recht

Het Grondwettelijke Hof verdedigt opnieuw ons beroepsgeheim bij DAC6

Het Grondwettelijke Hof heeft vandaag opnieuw uitspraak gedaan met betrekking tot een Vlaams decreet dat de administratieve samenwerking op het gebied van belastingen regelt. Het Hof respecteert opnieuw het beroepsgeheim van ons beroep.

Meer lezen
Deontologie Witwaspreventie

OVB waarschuwt voor opleiding witwaspreventie door SwiftSkills

We vernamen dat SwiftSkills, een e-learning platform, advocaten via een misleidend e-mailbericht aanspoort om deel te nemen aan een opleiding over hun verplichtingen onder de wet van 18 september 2017 ‘tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten’ (WPW).

Meer lezen