Ga verder naar de inhoud

Zo geeft u uw medewerker eenvoudig toegang tot DPA

donderdag 23 november 2023

Advocaten vragen soms een tweede advocatenkaart zodat ze de ene bij hun medewerker kunnen laten en de andere kunnen houden om gerechtsgebouwen of gevangenissen te betreden. Maar wist u dat er een eenvoudige oplossing bestaat om uw medewerker toegang te geven tot DPA in uw afwezigheid?

iStock/Anya Berkut

Hoe doet u dat

  • Meld u aan op https://my.advocaat.be/
  • Klik op DPA-MANDATES
  • Klik op "+ Een nieuw mandaat toevoegen"
  • Volg de instructies op het scherm

Uw medewerker wordt geïdentificeerd aan de hand van zijn Belgische identiteitskaart (EiD) (zorg ervoor dat hij de pincode kent die aan zijn EiD-kaart is gekoppeld).

U kunt de toepassingen specificeren waarvoor u een mandaat wilt geven, waaronder :

  • DPA-Deposit
  • DPA-AS Rijksregister
  • DPA-AS CBB (Centraal Bestand Beslagberichten)
  • DPA-AS Graydon Creditsafe
  • Bureau voor Juridische Bijstand (BJB)
  • DPA-Jbox (voor het ontvangen van vonnissen die via deze weg zijn meegedeeld, met name door vrederechters en politierechtbanken)
  • CRBP (Centraal Register van Beschermde Personen)

Uw medewerker moet zich vervolgens identificeren en u moet bevestigen dat u hem een mandaat geeft. Zodra dat is gebeurd, zal hij toegang krijgen tot de toepassingen waarvoor u een machtiging hebt gegeven.

Zorg ervoor dat u deze mandaten om de twee jaar vernieuwt, aangezien ze een beperkte geldigheidsduur hebben.

Het is belangrijk op te merken dat alle ondernomen acties uw verantwoordelijkheid als advocaat blijven.

Hulp nodig?

Neem dan contact op met de Diplad servicedesk op servicedesk@ordevanvlaamsebalies.be of op 02 307 70 30. De medewerkers van de servicedesk zijn elke werkdag te bereiken tussen 9u en 12u30 en tussen 13u en 17u.

Ook interessant

Digitalisering
woensdag 12 juni 2024

DPA schakelt versnelling hoger

Advocaten maken steeds meer gebruik van het DPA-platform, het Digital Platform for Attorneys, opgericht door de OVB en Avocats.be. Sinds de oprichting zo’n zes jaar geleden, werd de operationele werking beheerd door een feitelijke onderneming. Door de gestage groei tot een gezonde onderneming, is besloten om van DPA een volwaardige vennootschap te maken waarin beide communautaire ordes en alle Belgische balies aandeelhouder worden. De oprichtingsakte werd op 12 juni tijdens een uitzonderlijke algemene vergadering bekrachtigd.

Meer lezen
Digitalisering
dinsdag 21 mei 2024

Toegang tot notariële registers nu mogelijk via DPA

Notariële authentieke bronnen werden geïntegreerd in het DPA-platform. Vanaf nu kunt zo u het Centraal Register van Testamenten (CRT), het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten (CRH), en het Centraal Erfrechtregister (CER) direct raadplegen via de "Authentic Sources"-applicatie op het DPA-platform. Die functie versnelt het opvragen van informatie aanzienlijk, waarbij de tussenkomst van de Federatie van Notarissen niet meer nodig is.

Meer lezen