Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Zo geeft u uw medewerker eenvoudig toegang tot DPA
Advocaten vragen soms een tweede advocatenkaart zodat ze de ene bij hun medewerker kunnen laten en de andere kunnen houden om gerechtsgebouwen of gevangenissen te betreden. Maar wist u dat er een eenvoudige oplossing bestaat om uw medewerker toegang te geven tot DPA in uw afwezigheid?
Hoe doet u dat
- Meld u aan op https://my.advocaat.be/
- Klik op DPA-MANDATES
- Klik op "+ Een nieuw mandaat toevoegen"
- Volg de instructies op het scherm
Uw medewerker wordt geïdentificeerd aan de hand van zijn Belgische identiteitskaart (EiD) (zorg ervoor dat hij de pincode kent die aan zijn EiD-kaart is gekoppeld).
U kunt de toepassingen specificeren waarvoor u een mandaat wilt geven, waaronder :
- DPA-Deposit
- DPA-AS Rijksregister
- DPA-AS CBB (Centraal Bestand Beslagberichten)
- DPA-AS Graydon Creditsafe
- Bureau voor Juridische Bijstand (BJB)
- DPA-Jbox (voor het ontvangen van vonnissen die via deze weg zijn meegedeeld, met name door vrederechters en politierechtbanken)
- CRBP (Centraal Register van Beschermde Personen)
Uw medewerker moet zich vervolgens identificeren en u moet bevestigen dat u hem een mandaat geeft. Zodra dat is gebeurd, zal hij toegang krijgen tot de toepassingen waarvoor u een machtiging hebt gegeven.
Zorg ervoor dat u deze mandaten om de twee jaar vernieuwt, aangezien ze een beperkte geldigheidsduur hebben.
Het is belangrijk op te merken dat alle ondernomen acties uw verantwoordelijkheid als advocaat blijven.
Hulp nodig?
Neem dan contact op met de Diplad servicedesk op servicedesk@ordevanvlaamsebalies.be of op 02 307 70 30. De medewerkers van de servicedesk zijn elke werkdag te bereiken tussen 9u en 12u30 en tussen 13u en 17u.
Ook interessant
DPA schakelt versnelling hoger
Advocaten maken steeds meer gebruik van het DPA-platform, het Digital Platform for Attorneys, opgericht door de OVB en Avocats.be. Sinds de oprichting zo’n zes jaar geleden, werd de operationele werking beheerd door een feitelijke onderneming. Door de gestage groei tot een gezonde onderneming, is besloten om van DPA een volwaardige vennootschap te maken waarin beide communautaire ordes en alle Belgische balies aandeelhouder worden. De oprichtingsakte werd op 12 juni tijdens een uitzonderlijke algemene vergadering bekrachtigd.
Toegang tot notariële registers nu mogelijk via DPA
Notariële authentieke bronnen werden geïntegreerd in het DPA-platform. Vanaf nu kunt zo u het Centraal Register van Testamenten (CRT), het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten (CRH), en het Centraal Erfrechtregister (CER) direct raadplegen via de "Authentic Sources"-applicatie op het DPA-platform. Die functie versnelt het opvragen van informatie aanzienlijk, waarbij de tussenkomst van de Federatie van Notarissen niet meer nodig is.