Ga verder naar de inhoud

Update registratie en tijdelijk be­scher­mings­sta­tuut Oekraïense onderdanen

donderdag 10 maart 2022

Vanaf maandag 14 maart 2022 verhuist het registratiecentrum voor het attest tijdelijke bescherming naar Paleis 8 op de Heizel. Bovendien wordt de registratiecapaciteit aanzienlijk opgeschaald.

Laurence Lambert

Jurist studiedienst
Laurence Lambert

Deel dit artikel

Op 3 maart 2022 werd een akkoord bereikt over de activatie van het tijdelijke beschermingsstatuut op EU-niveau voor Oekraïense onderdanen.

Re­gi­stra­tie­cen­trum verhuist

Vanaf maandag 14 maart 2022 verhuist het registratiecentrum om tijdelijke bescherming aan te vragen naar Paleis 8 op de Heizel (Verregatstraat 1, 1020 Brussel). Het is de bedoeling om er onmiddellijk attesten tijdelijke bescherming af te leveren, zonder tussenstap. De registratiecapaciteit wordt er aanzienlijk opgeschaald.

Er zal vanaf 10 maart 2022 een document ‘registratie’ afgegeven worden door de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) om te bewijzen dat een persoon toch al bij DVZ geregistreerd werd, maar nog geen attest tijdelijke bescherming heeft. Die tussenstap lijkt nu immers noodzakelijk om zoveel mogelijk mensen al te registreren en een opvangplaats toe te wijzen.

Medische kosten

Een omzendbrief van het RIZIV bepaalt dat de betrokkene zich al met het document 'registratie' van DVZ kan inschrijven bij het ziekenfonds. De dekking van de medische kosten is retroactief tot de eerste dag van het kwartaal waarin de betrokkenen geregistreerd werd. De POD Maatschappelijke Integratie betaalt geen dringende medische hulp terug, maar OCMW’s zouden dus wel kunnen terugvorderen van het RIZIV.

Voor wie en hoe?

Wie kan tijdelijke bescherming aanvragen?

  • Oekraïense onderdanen en hun kerngezin die in Oekraïne verblijven
  • Onderdanen van derde landen of staatlozen die in Oekraïne bescherming genieten en hun kerngezin

Wie voor tijdelijke bescherming in aanmerking wenst te komen, moet zich in persoon bij het registratiecentrum melden met zijn Oekraïense identiteitsdocumenten. Het is belangrijk dat deze documenten een foto bevatten: bv. biometrisch paspoort, identiteitsbewijs etc.

Er wordt een registratie verricht en een attest van tijdelijke bescherming afgegeven indien aan de voorwaarden voor het verlenen van tijdelijke bescherming is voldaan.

A-kaart

Op vertoon van het attest van tijdelijke bescherming geeft het gemeentebestuur van de woonplaats aan de betrokkene een A-kaart af die één jaar geldig is. Die periode kan tweemaal verlengd worden.

De A-kaart geldt als bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister en verleent de houder een recht op verblijf, werk, onderwijs, aansluiting bij de publieke ziekteverzekering in België, recht op equivalent leefloon en alle vormen van steun gedurende de geldigheidsduur.

Ook interessant

Stem van Europa
vrijdag 14 juni 2024

Europees Migratiepact in werking getreden

Op 11 juni is het Europees Migratiepact in werking getreden. Dat betekent dat België tegen 12 juni 2026 het hele pakket aan asiel- en migratiemaatregelen zal moeten hebben omgezet. We polsten bij mr. Jan De Lien, onze vertegenwoordiger in de CCBE Migration Committee, wat er zal veranderen en wat volgens hem de implicaties zullen zijn.

Meer lezen
Stem van Europa
donderdag 06 juni 2024

Dit was de CCBE Plenary Session in Lausanne

Op de Algemene Vergadering van de CCBE in Lausanne werden papers goedgekeurd over de rechtsbijstandsverzekering, de universele afschaffing van de doodstraf en de ontwerprichtlijn over de hulpverlening bij illegale binnenkomst, doortocht en verblijf in de EU.

Meer lezen