Ga verder naar de inhoud

Online beheer van fiscale procedures voor advocaten-be­wind­voer­ders

vrijdag 19 mei 2023

Treedt u als advocaat ook op als bewindvoerder? En weet u dat u online de fiscale procedures voor uw cliënten bij de FOD Financiën kunt beheren? We zetten het voor u nog eens allemaal op een rij!

Ulrike Cerulus

Jurist studiedienst
Ulrike Cerulus

Deel dit artikel

Werken
Werken - iStock

Welke fiscale procedures?

  • het indienen van een aangifte in de personenbelasting
  • het verkrijgen van kopieën van fiscale documenten (aanslagbiljet, enz.)

Mandaat creëren

Om de procedures in kwestie te kunnen uitvoeren, moeten de betrokken advocaten eerst een online mandaat aanmaken en laten valideren. Zodra het mandaat is gevalideerd, krijgen zij toegang tot de fiscale dossiers van hun cliënten in MyMinfin.

Om de taak van de advocaten-bewindvoerders te vergemakkelijken, heeft de FOD Financiën op hun website de verschillende stappen voor de creatie van een mandaat beschreven.

Nieuwe termijnen voor het indienen van een aangifte

De FOD Financiën heeft vanaf dit jaar de termijnen voor het indienen van een aangifte in de personenbelasting aangepast. Dat heeft mogelijk ook een impact op advocaten-bewindvoerders die zo’n een aangifte via een mandaat indienen voor hun cliënten.

De nieuwe termijnen zijn gelijk voor burgers die zelf hun aangifte indienen en mandatarissen die dat voor hun klanten doen. De termijnen zijn:

  1. Papieren aangiften moeten altijd tegen 30 juni 2023 ingediend zijn.
  2. Aangiften via Tax-on-web in principe altijd tegen 15 juli 2023.
  3. Alleen voor belastingplichtigen met inkomsten als zelfstandige, bedrijfsleider of meewerkende echtgenoot of met buitenlandse inkomsten moet de aangifte via Tax-on-web ingediend zijn uiterlijk op 18 oktober 2023.

Ook interessant

Gerechtelijk recht
donderdag 20 juni 2024

Groeiende praktijk van derdepartijfinanciering: aanbevelingen

We hebben een aantal aanbevelingen opgesteld voor advocaten in reactie op de groeiende praktijk van derdepartijfinanciering (DPF), die momenteel in België noch wettelijk, noch deontologisch is geregeld. Deze aanbevelingen nemen geen standpunt in over de controverses rond DPF en vormen geen bindende deontologische regels.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 12 juni 2024

DPA schakelt versnelling hoger

Advocaten maken steeds meer gebruik van het DPA-platform, het Digital Platform for Attorneys, opgericht door de OVB en Avocats.be. Sinds de oprichting zo’n zes jaar geleden, werd de operationele werking beheerd door een feitelijke onderneming. Door de gestage groei tot een gezonde onderneming, is besloten om van DPA een volwaardige vennootschap te maken waarin beide communautaire ordes en alle Belgische balies aandeelhouder worden. De oprichtingsakte werd op 12 juni tijdens een uitzonderlijke algemene vergadering bekrachtigd.

Meer lezen