Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Hervorming van het seksueel strafrecht doorgelicht
De voorgestelde hervorming van het seksueel strafrecht is een noodzakelijke ontwikkeling, maar is niet overal logisch en proportioneel uitgewerkt of geformuleerd. Dat leest u in ons uitgebreid advies dat we op eigen initiatief schreven bij dit langverwachte wetsontwerp.
Op 28 september 2021 hebben mr. Saskia Kerkhofs en mr. Tom Bauwens, leden van onze commissie strafrecht, ons standpunt toegelicht in de kamercommissie Justitie.
Seksueel strafrecht krijgt voorrang
Het onderhavige wetsontwerp (DOC 55-2141) beoogt de modernisering van het seksueel strafrecht dat door de vele wijzigingen in de loop der jaren erg fragmentarisch en inconsistent is geworden. Het is een grotendeels identieke versie van een hoofdstuk dat gepland was voor het nieuw Strafwetboek, maar met voorrang in het huidige Strafwetboek zal worden ingevoerd. We hopen dat dit niet betekent dat de broodnodige hervorming van het volledige straf- en strafprocesrecht nog langer op zich laat wachten.
"Zet de hervorming van het strafrecht niet in de koelkast. Bouw geen 718 kottekes achter het huis. Je krijgt een tuin vol koterijen, maar het huis zelf geraakt niet af.”
Belangrijke stap, maar nog veel werk aan de winkel
Ten eerste achten we de striktere herdefiniëring van het begrip toestemming voor het seksueel zelfbeschikkingsrecht een belangrijke evolutie, maar vinden we dat de limitatieve opsomming van oorzaken die de vrije wil aantasten de deur net openzet voor discussies.
We zien ook de meerwaarde om te werken met 5 basismisdrijven gevolgd door verzwarende misdrijven die telkens ieder (relevant) basismisdrijf met de aangepaste strafmaat overloopt, maar de uitwerking laat te wensen over. Dat is zo met betrekking tot de disproportionaliteit van de strafmaten, die duidelijk niet op elkaar afgestemd zijn. Het is niet logisch dat iemand die een naakte persoon begluurt omdat die een vermeende band zou hebben met een persoon ten aanzien van wie de dader vijandigheid koestert wegens politieke overtuiging, een even zware straf zou kunnen krijgen als een verkrachter.
“Het kan niet de bedoeling van de wetgever zijn dat iemand die een naaktfoto van iemand in een pashokje maakt, langer in de gevangenis zou moeten zitten dan iemand die kinderporno maakt en verspreidt.”
Er zijn verschillende elementen die te wensen overlaten, waarbij er nood is aan verdere verduidelijking of een andere formulering. Zo zou men kunnen stellen dat de verspreiding van seksueel getinte beelden geen seksuele handeling op zich is. Voorts zijn ook niet alle basismisdrijven relevant in het kader van incest en stellen we ons de vraag waarom zwangerschap een verzwarende omstandigheid zou moeten zijn bij voyeurisme. Nog bij voyeurisme stellen we vast dat ook foto’s van personen die gesluierd door het leven wensen te gaan maar het haar hebben ontbloot, onder de strafbaarstelling kunnen vallen door de definitie van “ontblote persoon”. En waarop doelt de wetgever precies met primaire seksuele doeleinden en de introductie van het begrip perfide?
“Sommige verzwarende omstandigheden kunnen misschien gebruikt worden om een politiek signaal te geven, maar horen niet in een strafwet thuis.”
Deze en andere aspecten maken een grondige evaluatie van heel wat artikelen noodzakelijk. In ons advies doen we alvast concrete voorstellen om aan deze tekortkomingen tegemoet te komen en hebben we verschillende artikelen geherformuleerd.
Andere problematische aspecten die in ons advies aan bod komen zijn de nieuwe discriminatiegronden die voorlopig enkel in het seksueel strafrecht zouden gelden, de verzwarende factoren zonder directe strafverhoging waar de rechter desalniettemin “rekening mee moet houden” en de afschaffing van de gerechtelijke antecedenten als negatieve vereiste voor probatie-uitstel. Het zijn slechts enkele van onze opmerkingen bij dit belangrijke wetsontwerp, die we ook aangekaart hebben in de kamercommissie Justitie.
Ook interessant
Nieuwe regels voor plaatsvervangende rechters: voorrecht van rechtsmacht vervalt
De Digitaliseringswet II heft vanaf 28 november 2024 het voorrecht van rechtsmacht op voor plaatsvervangende rechters, rechters in ondernemingszaken en lekenrechters.
Verlengd penitentiair verlof uitgebreid
Om de overbevolking te doen dalen en de omstandigheden in de gevangenissen te verbeteren, is het plafond van de uitgesloten strafmaat voor verlengd penitentiair verlof categorie A opgetrokken van meer dan 10 jaar naar meer dan 15 jaar.