Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
DVZ antwoordt op onze prangende vragen
Op 9 februari 2023 overlegden we met de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ). Een aantal vragen bleven toen onbeantwoord, dus bezorgden we hen die opnieuw schriftelijk. U leest hier de antwoorden.
Naar jaarlijkse gewoonte organiseren we overlegmomenten met de relevantste instanties in het vreemdelingenrecht. Daarin kaderde het overleg met de Dienst Vreemdelingenzaken op 9 februari 2023. Nadien gaven ze ons volgende antwoorden op onze (toen onbeantwoorde) vragen.
Overmaken van medische informatie op een beveiligde elektronische wijze Kan het medisch dossier digitaal worden overgemaakt?
Het medisch dossier bij DVZ kan verschillende types documenten bevatten:
- Medische stukken afkomstig van de vreemdeling en die hij dus al in zijn bezit heeft
- Medisch advies van de arts van de DVZ: dit advies wordt onder gesloten omslag samen met de beslissing aan de vreemdeling bezorgd en is dus al in het bezit van de vreemdeling
- Stukken met betrekking tot de beschikbaarheid en toegankelijkheid. Deze stukken zijn niet nominatief en bevatten geen persoonlijke gegevens, maar kunnen mogelijks wel aanwijzingen geven over de pathologie van betrokkene, een beveiligde overdracht is dus nodig. Het betreft ofwel internetlinks die vermeld worden in het advies ofwel niet publieke bronnen (zoals MedCOI) die geciteerd worden in het medisch advies.
De elektronische overdracht van deze stukken kan enkel gebeuren conform de visie van de Orde der Artsen en op een beveiligde manier.
In welke gevallen maakt DVZ zelf een dossier van de dienst gezinshereniging over aan de dienst humanitaire visa?
De aanvragen gezinshereniging (art. 10, 10bis en 40ter) worden behandeld door de dienst Gezinshereniging. De aanvragen voor een uitgebreide/humanitaire gezinshereniging (art. 9) worden behandeld door de dienst Lang Verblijf.
DVZ baseert zich op het door de aanvrager opgegeven doel van het verblijf in vak 23 en op de commentaar in het vak 24 van het aanvraagformulier. Een visumaanvraag wordt nooit door de DVZ zelf geherkwalificeerd.
Aanvraag gecombineerde vergunning (single permit) Hoe verstuurt DVZ de bijlage 46?
DVZ baseert zich voor het versturen van de bijlage 46 op de info die verstrekt wordt door de werkgever op het aanvraagformulier. Als er bij ‘huidige verblijfplaats’ in het vak ‘werknemer’ een adres wordt opgegeven in het buitenland, zal DVZ een kopie van de bijlage 46 bezorgen aan de post vermeld in het vak ‘gegevens diplomatieke post’.
Het versturen van een kopie van de bijlage 46 naar de gemeente is een bijkomend logistiek werk dat ten koste gaat van het behandelen van de aanvragen. Het moet bijgevolg een uitzondering blijven.
Het probleem van de bijlage 46 die niet binnen het kortverblijf kan worden afgeleverd, is bekend. Er wordt getracht om hiervoor een oplossing te bieden in het nieuwe migratiewetboek.
Gecombineerde vergunning Istanbul Wat is de stand van zaken rond de gecombineerde vergunningen in Istanbul?
Op dit ogenblik zijn er nog een aantal dossiers die aan een nieuw grondig onderzoek onderworpen zijn. Zowel DVZ als de gewesten houden hierover regelmatig overleg. Om het onderzoek niet te schaden, kan DVZ niet communiceren over welke dossiers dit specifiek gaat.
In ieder geval is het zo dat er geen algemene stop is van visumafgifte, het betreft enkel een aantal dossiers die opnieuw grondig bekeken moeten worden.
Het niet beantwoorden van e-mails Waarom krijg ik geen antwoord op e-mails van de dienst Verblijf Gezinshereniging?
De dienst Verblijf Gezinshereniging heeft in 2022 123.527 mails ontvangen. De behandeling van de mails door de diensten is een logistiek titanenwerk. Er wordt geprobeerd om de mails zo snel mogelijk in de dossiers te klasseren zodat de beslissing wordt genomen op basis van alle beschikbare informatie. Het is onmogelijk om op al deze mails te antwoorden of om een ontvangstbevestiging te sturen buiten het behandelen van het dossier om.
U kunt steeds contact opnemen met de infodesk@ibz.fgov.be of met de telefoonnummers die gereserveerd zijn voor advocaten.
Beslissingen met inkomstenanalyse worden steeds strenger beoordeeld met heel eigen invulling van wat er nodig is om in behoeften te voorzien. Hoe kan hierin meer eenheid zijn? Inkomstenanalyse
Voor bijna alle procedures bestaan er referentiebedragen. Er wordt naar gestreefd om deze uniform toe te passen.
Motivering beslissing na visumaanvraag aan de raadsman Blijf ik als raadsman op de hoogte van beslissingen?
De raadsman krijgt te horen dat de beslissing genomen is en dat deze zal worden aan de aanvrager. Zo blijft u meester van de opvolging van uw dossier als raadsman.
Kopie administratief dossier Hoelang duurt de wettelijke termijn voor aanvragen die naar de dienst openbaarheid van bestuur worden gestuurd?
De wettelijke termijn van 30 kalenderdagen wordt steeds gerespecteerd voor aanvragen die naar de dienst openbaarheid van bestuur worden gestuurd. Het klopt dat de termijn langer is dan vroeger. Dit komt doordat de dienst slachtoffer is van haar eigen succes (in 2018 waren er ongeveer 5000 aanvragen, in 2022 waren er dat 13.922)
De openbaarheid van bestuur is er om de transparantie van de besluitvorming te garanderen en niet als ondersteuning van individuele beroepen. Elke beslissing van DVZ wordt in feite en in rechte gemotiveerd en bevat bijgevolg alle noodzakelijke elementen om een beroep in te dienen.
Kan ik meer weten over de zaak Afrin?
Deze informatie kunt u terugvinden op de website van de DVZ.
Weigering onder voorbehoud van een DNA-test Wat gebeurt er als de voorgelegde documenten niet volstaan om verwantschap vast te stellen?
Wanneer de voorgelegde documenten niet volstaan om de verwantschap vast te stellen, weigert DVZ de aanvraag over het algemeen “onder voorbehoud van een DNA-test”. Zo stelt DVZ de aanvrager in staat om de verwantschap met een DNA-test aan te tonen.
Door de duur van de DNA-procedure is het niet mogelijk om te wachten op het resultaat en zal er een negatieve beslissing genomen worden. Indien de andere voorwaarden voor de gezinshereniging vervuld zijn, kan het visum op basis van het positieve resultaat van de DNA-test worden afgegeven zonder een nieuwe aanvraag te moeten doen.
Wanneer is een herziening van de beslissing mogelijk?
Enkel in de gezinsherenigingsprocedure is een herziening van de beslissing mogelijk in een aantal gevallen die op de website gepubliceerd worden. Deze mogelijkheid is in het voordeel van de aanvrager en vermijdt het moeten indienen van een beroep of een nieuwe aanvraag.
Wat zijn de huidige behandelingstermijnen ?
Dit is afhankelijk van de situatie.
Gecombineerde vergunning
De behandelingstermijn bij DVZ bedroeg eind april tussen de 3 weken (FR) en 9 weken (NL) zowel voor de eerste aanvraag als voor de hernieuwing.
In het Brussels Gewest is de behandelingstermijn een 3-tal weken en 8-9 weken in Vlaanderen. Vlaanderen (maar ook DVZ) krijgt te maken met langere verwerkingstijden omdat dossiers soms beter moeten gecontroleerd worden: namelijk controle op misbruik van de single permit, veelvuldige aanvragen bij eenzelfde werkgever voor eenzelfde functie (bijvoorbeeld 10 vrachtwagenchauffeurs voor een bedrijf met maar 3 vrachtwagens).
Er moeten nog 3412 dossiers behandeld worden (1009 Franstalige+ 2403 Nederlandstalige dossiers).
Verlenging A-kaart
De achterstand in te behandelen studentendossiers is nagenoeg volledig weggewerkt voor dossiers waarin geen uitstel is (hoorrecht of bijkomende documenten).
Voor de verlengingen in 9bis-dossiers is de achterstand op dit ogenblik 4 maanden.
Er wordt getracht om de vervaldata van de A-kaarten beter over het jaar te spreiden om de pieken af te vlakken.
Artikel 12bis
In het Frans is dit tussen 3 en 4 maanden na ontvangst bij DVZ. In het Nederlands is dat 9 maanden vanaf ontvangst.
Er wordt een selectie gemaakt bij aankomst van de aanvragen. Bepaalde dossiers (bijvoorbeeld minderjarige kinderen) worden onmiddellijk behandeld.
Wanneer wordt de beslissing in het kader van 9bis genomen?
Er wordt gewacht op het einde van de asielprocedure alvorens een beslissing te nemen.
Moet er eerst afstand gedaan worden van het statuut, of volstaat gewoon een intentieverklaring? Statuutwijziging voor personen naar single permit
Mensen die hier een verblijfsrecht hebben (bijvoorbeeld op basis van gezinshereniging) willen soms via een aanvraag single permit veranderen van statuut en op die manier gaan werken. Moeten ze dan eerst afstand doen van hun eerdere statuut of niet?
Personen mogen op basis van hun huidig verblijf (personen onder tijdelijke bescherming, gezinshereniging) altijd een aanvraag single permit indienen. Ze krijgen na goedkeuring van de bijlage 46 een A-kaart onder statuut van werknemer. Hun toegang tot de arbeidsmarkt wordt dan wel beperkt.
Enkel voor personen onder protocolstatuut moet er nog een attest zijn van de dienst protocol, anders kunnen ze geen aanvraag indienen voor een single permit.
Ook interessant
Nieuw aanklampend terugkeerbeleid goedgekeurd door Kamer
Op donderdag 2 mei 2024 keurde de Kamer het wetsontwerp van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor goed, dat een aanklampend terugkeerbeleid moet invoeren.
Voortaan D-visum met oog op huwelijk of wettelijke samenwoonst
Sinds 15 januari 2024 moet de feitelijke partner van een Belg of derdelander met verblijfsrecht in België een D-visum aanvragen met het oog op het afsluiten van een huwelijk of wettelijke samenwoning in België als het oogmerk daarna gezinshereniging in België is. Men kan daarvoor dus geen C-visum meer vragen.