Ga verder naar de inhoud

OVB heeft nieuw logo en nieuwe huisstijl

vrijdag 08 januari 2021

De spanning was te snijden, die ene - best wel grijze - vrijdag in oktober. Met het team communicatie hadden we de weken vooraf hard gewerkt aan een voorstel voor een nieuwe huisstijl en nu stonden we samen voor onze eerste horde. Over de middag wilden we onze plannen al even aftoetsen bij de voorzitter, in aanloop van de geplande raad van bestuur de week nadien waarop de huisstijl zou worden voorgesteld, en hopelijk ook goedgekeurd.

Een generale repetitie, zo u wil...

Deel dit artikel

Een huisstijl vernieuwen, is een complex verhaal. Niet iedereen heeft dezelfde smaak - gelukkig maar - en over smaken valt moeilijk te twisten. Het was dus toch wat afwachten hoe onze nieuwe weloverwogen keuzes zouden worden onthaald, toen daar tijdens die ene vergadering in oktober. Want, toegegeven, als onze voorzitter niets voelt voor het met de huisstijl ingeslagen pad, dan wordt dat pad wel bijzonder hobbelig.

We voelden allemaal de spanning en ook tijdens het digitale overleg hield onze voorzitter tijdens de uitleg van ons grafisch team Kolos in een vanop scherm strak ogende blik de lippen op elkaar. Oh nee, dacht ik, hij vindt het maar niets. Maar al snel bleek dat hij aangenaam verrast was. Hij vond de betekenis van het nieuwe logo een mooi en sterk verhaal. Daar konden we verder op bouwen en stap voor stap toewerken naar vandaag, de dag waarop we de nieuwe huisstijl eindelijk grotendeels op u kunnen losgelaten.

Gedateerd

Ik ben als bestuurder communicatie heel tevreden met het resultaat en vooral trots op de dynamiek die onze organisatie heeft getoond om deze verandering zo snel door te zetten. Want een huisstijl veranderen, vraagt best wel moed. Het is afscheid nemen van wat vertrouwd voelt. En zeker in het geval van onze Orde van Vlaamse Balies, want zij kende in haar twintigjarig bestaan toch al een hele poos dit logo en deze huisstijl.

Hoewel het logo op zichzelf best wel stond als een huis, was datzelfde huis toch ook wat in verval geraakt. De huisstijl en het logo van de OVB dateren van een tijd waarin smartphones nog niet zo belangrijk waren en van sociale media amper sprake was. De huisstijl vond ook geen antwoord op nieuwe platformen en initiatieven die rezen zoals het Privaat Luik, OrdeExpress, Advocaat.be en Peer Reviewed.

Zo ontstond er natuurlijk bijna automatisch een wildgroei aan stijlen en kleuren, waardoor in de realiteit van een samenhangende huisstijl al lang geen sprake meer was. Er was dus nood aan meer identiteit en eenheid. Maar ook aan meer flexibiliteit, om met de huisstijl ook digitaal beter aan de slag te kunnen gaan, bijvoorbeeld op sociale media.

Ingeslagen weg volgen

Hoewel dit persoonlijk voor mij een absolute prioriteit was om een nieuwe huisstijl uit te werken, bleek dit proces intern - vooraf aan de verkiezing van deze bestuursploeg - al ingezet. Tijdens de vorige bestuursperiode was er al een poging ondernomen om de bestaande huisstijl op te frissen, maar de tijd bleek er toen niet rijp voor. De opfrissing die toen werd voorgelegd, kon ook niet op de nodige bijval rekenen.

Nu was de tijd wel rijp: een nieuwe bestuursploeg, een ambitieus beleidsplan, ik als bestuurder communicatie die het een hoge prioriteit vond om hier werk van te maken en het team communicatie dat stond te popelen om een nieuwe huisstijl met meer mogelijkheden uit te rollen.

Al die factoren samen maakten dat we begin september met het team communicatie en het grafisch team van Kolos vrij snel de koppen bij elkaar staken om een nieuwe huisstijlroute uit te werken, waarbij lessen werd getrokken uit de eerste poging.

Van oud...

Een belangrijke les uit de eerste mislukte vernieuwingspoging bleek dat we het verleden meer moesten omarmen. Dat klinkt misschien wat wollig, maar een huisstijl is niet louter mooi of lelijk. Het verhaal erachter is minstens even belangrijk.

Al snel bleek dat we niet alleen bepaalde herkenbare elementen uit de bestaande huisstijl moesten proberen te bewaren, maar dat we ook op zoek moesten gaan naar een evenwicht tussen klassiek en vooruitstrevend, tussen gisteren en vandaag. Uit het bestaande logo besloten we de blauwe kernkleur, het tijdloos karakter, het sterke symbool en de leesbaarheid te behouden.

... naar nieuw

Het nieuwe (naam)logo maakt mooi die brug tussen oud en nieuw. Het logo toont respect voor het verleden, maar heeft ook oog voor de toekomst. Het doet dat door de gedurfde combinatie van twee lettertypes in eenzelfde logo. Aan de ene kant is er een eerder klassieke typologie, dat een knipoog is naar het rijke verleden van het recht en de advocatuur. Aan de andere kant wordt ook een meer moderne typologie gebruikt, wat dan weer vertrouwen in de toekomst uitstraalt.

Samen blijft het ook helder, leesbaar en herkenbaar. Voluit geschreven komt de combinatie van de lettertypes het sterkst naar voor. De slash geeft het logo een digitale touch, en toont ook de scheiding tussen gisteren en morgen. Dat symbool blinkt uit in haar eenvoud, maar opent ook heel wat grafische deuren.

Het blauw blijft de basiskleur voor de OVB zelf. Digitaal werken we eerder met een feller flauw. Voor print gebruiken we het klassieker donkerblauw, soms in combinatie met het muntgroen als frisse toets. Die kleuren tonen aan dat deze huisstijl zowel best klassiek als fris hedendaags kan ogen. En dat steeds binnen dezelfde contouren.

Con­sis­ten­tie

Wat erg fijn is aan de nieuwe huisstijl, is dat het de opportuniteit biedt om ook al onze submerken op eenzelfde lijn te krijgen. We kunnen de wildgroei aan grafische vormgeving voor merken, organen of platformen binnen onze organisatie eenvoudig aanpakken. Met deze huisstijl krijgen we ze consistent op één lijn zonder hun eigen karakter uit het oog te verliezen. Zo behoudt bijvoorbeeld Advocaat.be haar karakteristieke kleur, al wordt de oranje kleur iets feller met wat meer karakter. We kiezen er ook voor om voor Advocaat.be een eigen identiteit te geven, naast de OVB zelf.

Uitrol

De huisstijl is vanaf vandaag in grote mate binnen de OVB uitgerold. De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan allerlei nieuwe grafische ontwerpen en templates, waaronder bijvoorbeeld ook de nieuwe OrdeExpress van vandaag. We hopen dat het u bevalt.

De kans bestaat dat u hier en daar het oude logo wel nog eens zal tegenkomen. Het was niet mogelijk om op zo'n korte tijdspanne meteen ook al onze digitale platformen (denk maar aan Advocaat.be of het Privaat Luik) in de nieuwe huisstijl te stoppen. Dat zou ook erg onlogisch zijn, aangezien ook die platformen inhoudelijk en structureel moeten worden aangepakt. We gaan onze tijd nemen om die oefening grondig te doen. Nadien steken we de websites ook in een nieuw jasje.

Voorbeelden

So what?

"If no one hates it, no one will love it", las ik ooit als het over branding gaat. Dat klopt volgens mij wel. Sommigen zullen het mooi vinden, anderen vinden er misschien niets aan, maar dat is oké. Smaken verschillen. Maar wat voor mij erg belangrijk is, is dat het verhaal erachter klopt én dat er eindelijk ook contouren zijn uitgetekend voor onze organisatie waarop we kunnen verder bouwen, helemaal klaar voor de toekomst.

Is een huisstijl belangrijk? Ja, omdat het vorm geeft aan de waarden, visie en cultuur van een organisatie. Het zorgt voor een identiteit waar iemand, bijvoorbeeld u als advocaat, zich mee kan vereenzelvigen.

Voor een organisatie als de onze, die vaak moet communiceren en de band met haar advocaten weer moet aanhalen, is het belang van een coherente uitstraling van de boodschap groot.

Bekijk hier De folder over de huisstijl

Ook interessant

Community Scriptieprijs
donderdag 27 juni 2024

Waag uw kans op de Scriptieprijs en win €2.500!

Heeft u het afgelopen jaar uw hart en ziel gewijd aan uw bachelor- of masterproef? Was uw scriptie gericht op de advocatuur, of heeft u uitgebreid onderzoek gedaan naar de organisatie en werking van justitie? Dan bieden wij u nu de unieke kans om uw inspanningen te laten belonen! Wij nodigen u graag uit om deel te nemen aan de prestigieuze Scriptieprijs, een onderscheiding die een brug slaat tussen de wereld van de advocaten en ambitieuze studenten zoals u.

Meer lezen
Community Video
donderdag 27 juni 2024

Verslag algemene vergadering juni 2024

In een videoverslag vertelt bestuurder Els Koninckx u wat er besproken en beslist werd op de algemene vergadering van 26 juni 2024.

Meer lezen