Ga verder naar de inhoud

CFI schetst actuele tendensen bij witwassen van geld

maandag 03 juni 2024

De Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) heeft haar jaarverslag voor 2023 gepubliceerd. Als een van de belangrijkste spelers in de strijd tegen witwassen en de financiering van terrorisme, belicht het verslag de trends van het afgelopen jaar. Ook voor advocaten is dit verslag essentieel vanwege de risicogebaseerde benadering van de witwaspreventiewet. Het geeft een helder inzicht in de actuele risico’s, zodat u uw waakzaamheidsmaatregelen effectief kunt aanpassen.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

De Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) staat in voor de ontvangst en analyse van meldingen door onderworpen entiteiten en toezichtautoriteiten van verdachte financiële verrichtingen die mogelijk verband houden met het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, alsook de financiering van de proliferatie van massavernietigingswapens. De analyse van die meldingen stelt de CFI in staat om terugkerende of opkomende trends op die vlakken te identificeren en daarover in een jaarverslag te rapporteren.

Die tendensen zijn van belang voor advocaten in het licht van de ‘risicogebaseerde benadering’ die ten grondslag ligt aan de wet van 18 september 2017 ‘tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten’ (WPW). Die benadering laat u als advocaat immers toe om de intensiteit van uw waakzaamheidsmaatregelen af te stemmen op het risiconiveau van een dossier.

Hieronder vatten we voor u de belangrijkste tendensen uit het jaarverslag samen.

Drughandel

De CFI meldt dat het de laatste jaren steeds duidelijker is geworden dat België een centrale positie heeft in de drughandel op Europees vlak. Dat vertaalt zich niet enkel in toenemend geweld in onze straten, maar ook in een groeiende vermenging van onder- en bovenwereld. Drugcriminelen wenden de winsten uit hun lucratieve handel aan om zich “in te kopen” in de legale bovenwereld en zo grip te krijgen op het sociale weefsel en de politieke structuren van de maatschappij. Bij de analyse van dit soort dossiers onderscheidt de CFI twee categorieën.

In een eerste type dossier zijn het de betrokkenen bij de drughandel zelf die de inkomsten witwassen. Omdat de storting van grote hoeveelheden cash op persoonlijke bankrekeningen en/of vennootschaps-rekeningen alarmbellen doen afgaan bij de banken, gaan drugcriminelen op zoek naar alternatieven, zoals (on)rechtstreekse uitbating van handelszaken (horeca, kleinhandel en de verkoop of verhuur van auto’s), leningen aangaan bij of verstrekken aan kennissen, aankoop en/of huur van luxeauto’s, aankoop, renovatie en doorverkoop van vastgoed, en aankoop van luxehorloges.

In een tweede (en meest voorkomende) type dossier sluizen drugcriminelen hun inkomsten door naar professionele witwasnetwerken. Het gaat om polycriminele netwerken die opereren op internationale schaal en verschillende technieken hanteren (bv. via ‘compensatie’ tussen criminele organisaties, trade based money laundering en derdenbetalingen) om de illegale herkomst van het geld te verbergen.

Ernstige fiscale fraude

Meldingen inzake ernstige fiscale fraude gaan veelal over dossiers waarin aanzienlijke bedragen rondgaan. Het betreft hoofdzakelijk dossiers die te maken hebben met de repatriëring van geldmiddelen uit het buitenland in het kader van fiscale regularisatieprocedures, en dossiers in verband met de diamantsector. De CFI heeft in 2023 ook verschillende dossiers behandeld waarbij de ernstige fiscale fraude plaatsvond binnen een netwerk van (scherm)vennootschappen, opgezet door professionele witwassers. Ernstige fiscale fraude wordt dan gecombineerd met het witwassen van geld uit andere onderliggende misdrijven.

Corruptie

De CFI roept onderwerpen entiteiten op om alert te blijven op (voorgenomen) transacties die op corruptiepraktijken in de publieke- en de privésector kunnen wijzen, en zo nodig de opgespoorde verdachte geldmiddelen, (pogingen tot) verrichtingen en feiten aan de CFI te blijven melden.

De verdachte verrichtingen in de dossiers waren eerder eenvoudig van aard (nationale overschrijvingen, verrichtingen in contanten (stortingen op of afhalingen van Belgische bankrekeningen) en internationale overschrijvingen). Die laatste transacties omvatten onder andere overboekingen van rekeningen die betrokkenen in eigen naam in internationale financiële centra in Europa of Azië aanhielden. De CFI stelde vast dat de onrechtmatig verkregen tegoeden in een paar gevallen voor de aankoop van onroerend goed van grote waarde of de uitvoering van verfraaiingswerken aan de woning van betrokkenen werden gebruikt of naar de (spaar)rekeningen van betrokkenen in hun geboorteland of in België werden overgeschreven.

In het licht van de impact van corruptie op de rechtstaat, wil de CFI nogmaals de Europese lijst met politiek prominente functies bij onderworpen entiteiten onder de aandacht brengen. Wanneer advocaten met politiek prominente personen geconfronteerd worden, zijn ze verplicht verscherpte waakzaamheids-maatregelen te treffen.

Oplichting

Oplichting is sinds vele jaren het voornaamste basismisdrijf in dossiers die de CFI aan de gerechtelijke autoriteiten heeft overgemaakt. Dat was in 2023 opnieuw het geval. Een deel van die dossiers had betrekking op geldezels, te weten natuurlijke personen die bewust of onbewust toestonden dat hun bankrekening en/of bankkaart en pincode door criminelen werd gebruikt voor het witwassen van geld verkregen via allerlei vormen van oplichting.

De OVB wil advocaten in het verlengde daarvan nogmaals attenderen op het verantwoord gebruik van de derdenrekening. Dankzij de recente wijziging van artikel 446quater van het Gerechtelijk Wetboek zullen we binnenkort controlesoftware kunnen inzetten die verdachte transacties op de derdenrekening automatisch detecteert en voor verdere analyse overmaakt aan de bevoegde stafhouder.

Technieken

Om onder de radar te kunnen blijven van de steeds performantere financiële detectiesystemen doen criminele organisaties in toenemende mate een beroep op specialisten om hun kapitaal wit te wassen. Over het algemeen maken deze financiële specialisten geen deel uit van de criminele organisatie en houden ze zich ver van de onderliggende criminele activiteiten die aan de basis liggen van het op illegale wijze verkregen geld. Zij komen louter tussen als dienstverleners om de fondsen uit uiteenlopende criminaliteitsvormen een legale schijn te geven. Ook advocaten kunnen als niet-financiële dienstverrichters onbewust verstrikt raken in witwasoperaties (bv. advies en bijstand bij het opzetten van (scherm)vennootschappen).

Het gebruik van serieel opgerichte schermvennootschappen blijft een sleutelelement in talrijke witwasdossiers van de CFI. De voorbije jaren komt uit de talrijke transacties in de dossiers echter een bijzondere techniek naar voor, zijnde ‘derdenbetalingen’ of in het Engels ‘third party payments (TPPs)’. In een witwascontext worden zulke betalingen gebruikt om financiële banden te verdoezelen en het volgen van de geldstroom te bemoeilijken.

Neobanken en Payment Service Providers (PSPs) hebben inmiddels hun plek verworven in het betaalsystemenlandschap en hun financiële instrumenten sluiten naadloos aan op de trend van toenemende digitalisering. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee voor de identificatie van de gebruikers en de detectie van de verrichtingen. Het gebruik van online rekeningen of binnen- en buitenlandse IBANs gekoppeld aan multi-currency accounts bemoeilijkt de traceerbaarheid van een transactie, zeker wanneer gekoppeld aan crypto-exchangeplatformen. De CFI stelt dat er in de context van terrorismefinanciering een transformatie lijkt plaats te vinden van traditionele ‘collector’-systemen naar het gebruik van cryptovaluta en dito exchangeplatformen om fondsen te verplaatsen. Deze methodes bieden de mogelijkheid om de verschillende fases van de transactie te vertroebelen, traditionele poortwachters te omzeilen en fysieke grenzen te ontwijken. De modus operandi is niet beperkt tot één specifieke ideologische geïnspireerde groep; het bredere ideologisch/extremistisch spectrum vertoont gemeenschappelijke kenmerken waaronder hun tactische financieringsmethodes.

De CFI stelt dat nieuwe technologische ontwikkelingen zich onder meer vertalen en manifesteren in snel evoluerende financiële producten en betaalwijzen, zoals crypto-activa. De meest voorkomende witwasmisdrijven gelinkt aan crypto in 2023 waren oplichting (computercriminaliteit, geldezels, crypto-investeringsfraude), ernstige fiscale fraude, drughandel en georganiseerde misdaad. Het gebrek aan uitleg over de bestemming of herkomst van fondsen die worden overgemaakt vanuit of naar aanbieders van crypto-activadiensten (VASP’s), de snelheid waarmee fondsen worden verplaatst (pass through) of het feit dat transacties niet overeen komen met het (economische) profiel van de betrokken persoon kunnen beschouwd worden als de belangrijkste typologieën die in 2023 werden vastgesteld. Hieruit blijkt dat de indicatoren van verdachte verrichtingen voor witwassen bij cryptoactiva op zich weinig verschillen van de signalen die vastgesteld worden bij klassieke financiële transacties. Wel kunnen criminelen technieken gebruiken om de tracering van fondsen en de identificatie op de blockchain te bemoeilijken, zowel voor het witwassen van geld als voor de financiering van terrorisme. In dat geval geldt dat het gebruik van privacy coins, mixers, peer-to-peer platformen en andere technieken om transacties te versluieren op zich al reden is tot sterk verhoogde waakzaamheid, net als het gebruik van platformen op exotische locaties die niet of nauwelijks gereguleerd zijn. Ook directe betalingen of instant payments zijn risicovol, omdat banken te weinig tijd hebben om de transacties te controleren. Een discordantie tussen de opgegeven begunstigde van een overschrijving en de titularis van de begunstigde rekening een risico-indicator voor fraude.

Meldingsstatistieken voor advocaten

België2017201820192020202120222023
Aantal witwasmeldingen (alle sectoren incl. financiële sector)27.53729.08321.84628.64943.35151.60477.363
Aantal meldingen afkomstig van advocaten108111781414
Aantal meldende advocaten6488477
Aantal aan OM doorgegeven meldingen (alle sectoren)3285297229451228124112571316
Aantal aan OM doorgegeven meldingen van advocaten0011001

Jaarverslag 2023

Alle tendensen leest u in het jaarverslag.

Ook interessant

GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie
donderdag 20 juni 2024

Nu ook een modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten (niet-consumenten)

We introduceren niet alleen een modelovereenkomst tussen de advocaat en de private cliënt (consument), maar ook een modelovereenkomst voor de samenwerking met de cliënt (niet-consument). Daarnaast bieden we u diverse formulieren aan die specifiek zijn ontworpen om te voldoen aan uw informatieverplichtingen.

Meer lezen
Witwaspreventie
maandag 13 mei 2024

Strafverzwaring voor advocaten die betrokken zijn bij witwasoperaties

Advocaten hebben er sinds een recente wijziging van het Strafwetboek meer dan ooit alle belang bij om hun verplichtingen onder de witwaspreventiewet strikt na te leven. Wanneer ze betrokken raken bij witwaspraktijken, mogen ze als ‘onderworpen entiteiten’ onder de witwaspreventiewet voortaan rekenen op strafverzwaring.

Meer lezen