Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Advocatenkaart vanaf nu in uw baliebijdrage
Uw elektronische advocatenkaart zit vanaf nu vervat in uw baliebijdrage. U hoeft ze dus niet meer aan te kopen. Ook het aandeel dat in de baliebijdrage bestemd is voor de OVB, wordt niet verhoogd. Aan de aanvraagprocedure wordt evenwel niets gewijzigd.
Sinds 1 januari 2018 zijn alle advocaten aangesloten bij een Belgische balie verplicht om een elektronische advocatenkaart te hebben. Dat bepaalt art. 193bis van de Codex Deontologie voor Advocaten.
Tot vorig jaar betaalde u apart voor de advocatenkaart 125 euro. "Die kostprijs wordt nu verrekend in het deel van uw baliebijdrage dat bestemd is voor de OVB. Dat wordt niet verhoogd", licht bestuurder Hans De Meyer toe.
Uw advocatenkaart is 5 jaar geldig.
Gebruik de advocatenkaart om:
- Aan te melden op DPA-deposit
Met de advocatenkaart kan u aanmelden op DPA-deposit en online op een veilige manier conclusies, stukken en verzoekschriften neerleggen bij de rechtbank, verzenden naar confraters en naar cliënten.
- Aan te melden op RegSol en digitaal ondertekenen
Meld met de advocatenkaart aan op private.regsol.be, het platform voor het online beheer van faillissementsdossiers. Aan de hand van de advocatenkaart kan u eveneens documenten elektronisch ondertekenen binnen RegSol.
- Toegang te krijgen tot gerechtsgebouwen en gevangenissen
De advocatenkaart verleent u toegang tot gerechtsgebouwen en gevangenissen en zorgt ervoor dat u niet moet aanschuiven aan de scanstraat voor de bezoekers.
- De aanwezigheidslijst bij opleidingen te tekenen
Bij bepaalde opleidingen hoeft u niet langer de papieren aanwezigheidslijst te ondertekenen. Met een simpele scan van uw advocatenkaart bij het binnen- en buitengaan registeren we uw aanwezigheid. Dat wordt dan bij de praktische info over die opleiding vermeld.
Andere toepassingsmogelijkheden op het DPA, zoals toegang tot de Jbox, ondervragingen van het Rijksregister of het Centraal bestand der beslagberichten volgen in de nabije toekomst.
Ook interessant
DPA schakelt versnelling hoger
Advocaten maken steeds meer gebruik van het DPA-platform, het Digital Platform for Attorneys, opgericht door de OVB en Avocats.be. Sinds de oprichting zo’n zes jaar geleden, werd de operationele werking beheerd door een feitelijke onderneming. Door de gestage groei tot een gezonde onderneming, is besloten om van DPA een volwaardige vennootschap te maken waarin beide communautaire ordes en alle Belgische balies aandeelhouder worden. De oprichtingsakte werd op 12 juni tijdens een uitzonderlijke algemene vergadering bekrachtigd.
Toegang tot notariële registers nu mogelijk via DPA
Notariële authentieke bronnen werden geïntegreerd in het DPA-platform. Vanaf nu kunt zo u het Centraal Register van Testamenten (CRT), het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten (CRH), en het Centraal Erfrechtregister (CER) direct raadplegen via de "Authentic Sources"-applicatie op het DPA-platform. Die functie versnelt het opvragen van informatie aanzienlijk, waarbij de tussenkomst van de Federatie van Notarissen niet meer nodig is.