Ga verder naar de inhoud

Standpunt KB nr. 3: geen in­acht­ne­ming ter­be­schik­king­stel­ling voor on­der­bre­king van straf­uit­voe­ring

Nico Moons

Jurist studiedienst
Avatar

Deel dit artikel

De OVB staat kritisch tegenover de interpretatie van de temporele uitsluitingsvoorwaarden van de onderbreking van de strafuitvoering door het Directoraat-generaal Penitentiaire inrichtingen van de FOD Justitie.

De lezing strookt niet met de ratio legis van de maatregel en de essentie van de terbeschikkingstelling en vertoont een inconsistentie met een andere bepaling uit het besluit.

Het KB nr. 3 houdende diverse bepalingen inzake strafprocedure en uitvoering van straffen en maatregelen in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 maakt een onderbreking van de strafuitvoering mogelijk voor bepaalde veroordeelden. De voorwaarden daarvoor staan in artikel 7.

Veroordeelden die een of meerdere vrijheidsbenemende straffen ondergaan waarvan het totaal meer dan 10 jaar bedraagt worden uitgesloten van die modaliteit.

Ter verduidelijking van het KB heeft het Directoraat-generaal Penitentiaire inrichtingen van de FOD Justitie gecommuniceerd dat voor de berekening van die termijn niet enkel de hoofdgevangenisstraf in rekening gebracht moet worden, maar ook de terbeschikkingstelling van de strafuitvoeringsrechtbank. Een persoon die veroordeeld is tot een gevangenisstraf van 5 jaar, met bijkomend een terbeschikkingstelling van 10 jaar, zou bijgevolg niet in aanmerking komen.

De OVB is het daar manifest mee oneens en is van mening dat enkel rekening zou mogen worden gehouden met de hoofdgevangenisstraf om te bepalen of een veroordeelde al dan niet uitgesloten dient te worden van de modaliteit tot onderbreking van de strafuitvoering.

Zij haalt daarvoor 3 redenen aan:

  1. De terbeschikkingstelling is een bijkomende straf waarvan de uitvoering als gevangenisstraf niet automatisch zeker is en de duur niet op voorhand vaststaat. Dat is net de essentie ervan. Zij gaat ook pas in na het verstrijken van de hoofdgevangenisstraf. De strafuitvoeringsrechtbank zal de beslissing bovendien pas maken ten laatste twee maanden voor het verstrijken van de effectieve hoofdstraf.
  2. Artikel 6 van het KB stelt dat de maatregel tot doel heeft de concentratie van de gevangenisbevolking te verminderen, de gezondheidsrisico’s door het telkens verlaten van en terugkeren naar de gevangenis te beperken en zo mede het risico op een piek van besmettingen tegen te gaan. Een restrictieve lezing van artikel 7 waarbij de drempel om een onderbreking van de strafuitvoering te bekomen net hoger wordt gelegd, druist in tegen de ratio legis van die bepaling.
  3. De terbeschikkingstelling wordt expliciet als uitsluitingsvoorwaarde gebruikt in artikel 15 van het KB betreffende de vervroegde invrijheidstelling. Mocht de regering de bedoeling hebben gehad om de bijkomende straf van de terbeschikkingstelling mee in rekening te brengen voor de onderbreking van de strafuitvoering, zou zij die dan niet hebben opgenomen in artikel 7 zoals wel expliciet gebeurd is voor artikel 15?

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Nico Moons

Jurist studiedienst
avatar

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Strafrecht
vrijdag 07 juni 2024

Nieuwe regels voor plaatsvervangende rechters: voorrecht van rechtsmacht vervalt

De Digitaliseringswet II heft vanaf 28 november 2024 het voorrecht van rechtsmacht op voor plaatsvervangende rechters, rechters in ondernemingszaken en lekenrechters.

Meer lezen
Gevangenis binnen 2
Strafrecht
donderdag 30 mei 2024

Verlengd penitentiair verlof uitgebreid

Om de overbevolking te doen dalen en de omstandigheden in de gevangenissen te verbeteren, is het plafond van de uitgesloten strafmaat voor verlengd penitentiair verlof categorie A opgetrokken van meer dan 10 jaar naar meer dan 15 jaar.

Meer lezen
Handboeien
Strafrecht
vrijdag 19 april 2024

Nieuwe wetgeving over Salduz en videoconferentie aangenomen

De plenaire vergadering van de Kamer heeft twee wetsontwerpen goedgekeurd waarbij we in de loop van het wetgevingsproces een advies hebben afgeleverd. De stemming van een derde wetsontwerp waarbij we betrokken waren, over de persoon van de geesteszieke, is uitgesteld tot volgende week. De uiteindelijke balans is gemengd.

Meer lezen
Strafrecht
maandag 15 april 2024

Wetgever rijdt door het rood: een automatische uitvoering van het rijverbod is problematisch

We hebben op vraag van de Kamercommissie Mobiliteit een advies verleend over het wetsvoorstel tot wijziging van de Wegverkeerswet voor wat betreft de ingangsdatum van een verval tot het recht van sturen.

Meer lezen
Gevangenis binnen
Strafrecht
dinsdag 02 april 2024

Pilootproject Slachtofferapplicatie met elektronisch toezicht van start in Vlaanderen

Het Agentschap Justitie en Handhaving kondigt een pilootproject aan dat vanaf 15 april 2024 in Vlaanderen van start gaat. Het project, gericht op het verbeteren van de bescherming van slachtoffers, introduceert een benadering door middel van de slachtofferapplicatie gekoppeld aan elektronisch toezicht. Dit initiatief beoogt gemoedsrust en veiligheid te verlenen aan slachtoffers van ernstige misdrijven.

Meer lezen
Gevangenis binnen 2
Strafrecht
dinsdag 26 maart 2024

Gebruik van gsm in gevangenissen: richtlijnen voor advocaten

Advocaten hebben vanaf nu toestemming om tijdens de uitoefening van hun functie een gsm te gebruiken binnen gevangenisfaciliteiten. Deze toelating is echter onderhevig aan strikte voorwaarden om de orde en veiligheid binnen de inrichting te handhaven. Dat wordt gespecifieerd door een ministeriële omzendbrief nr. 1821 over toegangscontrole.

Meer lezen
Strafrecht
donderdag 14 maart 2024

Verstrekte toegang tot een advocaat moet Europese kritiek tegemoetkomen

Er is een wetsontwerp ingediend om Europese Richtlijnen over het recht op toegang tot een advocaat en het recht op vertaling verder/beter om te zetten. De aanpassingen zijn broodnodig. Na eerdere adviezen van de Europese Commissie, heeft zij de Belgische staat recent doorverwezen naar het Hof van Justitie. We schreven een advies bij de tekst in voorontwerp.

Meer lezen
Gevangenis binnen 2
Strafrecht
vrijdag 08 maart 2024

Verlengd penitentiair verlof ingevoerd om overbevolking tegen te gaan

FOD Justitie meldt dat er vanaf heden een nieuw verlofstelsel wordt ingevoerd als tijdelijke maatregel om de dramatische overbevolking in Belgische gevangenissen aan te pakken.

Meer lezen
Gevangenis binnen
Strafrecht Community
maandag 04 maart 2024

OVB roept op tot dringende en structurele actie tegen overbevolking in Belgische gevangenissen

In reactie op alarmerende cijfers over de overbevolking in Belgische gevangenissen, spreekt de Orde van Vlaamse Balies zich uit tegen deze onaanvaardbare situatie. Het aantal gedetineerden blijft stijgen. Ondanks recente uitbreidingen van de capaciteit, is er nog steeds sprake van bijna 15 procent overbevolking. Het gaat hier om een gemiddeld cijfer. Dat wil zeggen dat er in bepaalde gevangenissen echt schrijnende toestanden zijn.

Meer lezen