Ga verder naar de inhoud

door Karel Vincent, advocaat bij Onlaw Kübler-Ross in uw kantoor

Karel Vincent, advocaat bij Onlaw, waarschuwt: investeren in digitalisering gaat niet zonder desinvesteren. “Investeren in digitalisering is ook snoeien in bestaande werkprocessen. Dat doet pijn, maar is het uiteindelijk waard.”

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Ondertussen ben je ervan overtuigd dat een verdere digitalisering van je kantoor de weg vooruit is. Je hebt kantoorsoftware vergeleken en aangeschaft en ook abonnementen op online bibliotheken, nieuwe computers met twee schermen. Je efficiëntie is … gedaald en de kosten zijn gestegen. Wat liep er mis?

Investeren in digitalisering is namelijk maar de helft van het verhaal. Net zo belangrijk is desinvesteren en je afvragen van welke werkprocessen je beter afscheid neemt. Immers, wanneer je digitaliseert zonder oude processen los te laten, betaal je twee keer, spendeer je twee keer tijd en maak je je organisatie complexer dan ze moet zijn.

Desinvesteren is minder evident dan het lijkt. Zo is een volledig digitaal dossier is al minstens twintig jaar perfect mogelijk, maar toch gebruiken zo weinigen het. Is een papieren dossier dan toch beter? Moeten we wel vervangen wat goed werkt?

Wie zich niet digitaliseert blijft achterop en lost uiteindelijk het peloton.
— door Karel Vincent, advocaat bij Onlaw

Hier ontdekken we een valkuil bij digitaliseringsdrift: de emotionele waarde van bestaande werkprocessen onderschatten. Bedrijfsprocessen zijn routines, en bouwen voorspelbaarheid en gemoedsrust in. Zo is de fax een geruststellend toestel: er gaat een blad in, er komt er een blad uit en het maakt geluid. Er is fysiek bewijs dat uw conclusie tijdig neergelegd is of uw officiële brief aangekomen. Het is tastbaar. Een klassiek dossier met mapjes - elk in eigen kleur en zonder ezelsoren - voor briefwisseling, stukken, procedure en facturatie, is een lust voor het oog. Het belichaamt orde en goed kantoorbeheer. Je hoort, ziet, ruikt, voelt en beleeft het. Een dik dossier maakt in de rechtbank een andere indruk dan een iPad. De meerwaarde, zelfs boven nieuwe, digitale alternatieven, is zeer reëel en op zich waardevol.

Welke advocaat verkiest geen klassieke sierlijke handtekening onder een duurbevochten dadingsovereenkomst, boven een digitale ondertekening met die vermaledijde eID en kaartlezer? Het ondertekenen van een dading die de tafel rondgaat is bovendien een betekenisvol ritueel.

De technische superioriteit en veiligheid van volledig elektronische dataverwerking in the cloud staat nochtans vast en ook de advocatuur zal elk ander kennisberoep volgen en verder digitaliseren. Wie zich niet digitaliseert blijft achterop en lost uiteindelijk het peloton.

Dit op zich is onvoldoende om iedereen te overtuigen op de kar te springen en ook afstand te doen van de oude, zij het geruststellende, werkmethodes ten voordele van nieuwe meer efficiënte digitale processen. Change management is nodig. Het is erg vergelijkbaar met wat Elisabeth Kübler-Ross omschreef met vijf fasen: ontkenning, verzet, onderhandelen, depressie, aanvaarding.

Op vlak van digitalisering houdt dit in dat je je ervan bewust bent welke emotionele nood een bestaand werkproces lenigt, naast het louter operationele. Erkend worden in dit emotioneel aspect is belangrijk als glijmiddel voor succesvolle verandering. Dit geldt zowel bij innovatie “top down” als “bottom up”. Wie zijn administratief medewerker, zonder die te betrekken, een nieuw kantoorbeheerpakket opsolfert, zal het geweten hebben. De jonge medewerker die al op eigen houtje dossiers enkel nog digitaal aanmaakt, zal een standje krijgen wanneer de patron het dossier vraagt.

Digitaal of niet, advocatuur blijft altijd mensenwerk en technologie zal advocaten echt niet vervangen. Advocaten mét technologie zullen die zonder technologie vervangen.
— Karel Vincent, advocaat bij Onlaw

Een suggestie van change management is eerst één bepaald soort zaken of aspect van kantoor te digitaliseren, zonder daarmee je hele kantoorstructuur en bedrijfscultuur om te gooien. Het gaat dan bijvoorbeeld om invorderingsdossier niet meer op papier af te handelen of een elektronische en gedeelde agenda of zelfs automatische agenda waarin je cliënten rechtstreeks een afspraak kunnen maken. Wanneer je merkt dat dat betrouwbaar en voorspelbaar werkt, breid je het uit. Dit schept vertrouwen en bereidheid tot verdere verandering. Je leert dat ook de nieuwe processen de emotionele behoeften kunnen bevredigen.

Een noodzakelijke voorwaarde voor verandering is dat het nieuwe proces het oude uiteindelijk volledig vervangt en dat daar een concrete timing op staat. Wie verschillende werkwijzen naast elkaar handhaaft, zal niet het bedrijfsmatige doel van digitalisering bereiken: betrouwbaarheid, efficiëntiewinst en grotere rentabiliteit van je kantoor. Versnipperde data, deels op papier, deels digitaal, is altijd te vermijden want het schept de illusie dat je dossier volledig is. De verleiding om terug te grijpen naar de oude, vertrouwde werkwijze zal moeilijk te weerstaan zijn.

Zoals met papieren kantoor- en dossierbeheer is ook bij digitaal beheer consequentie en hygiëne met je data van belang, zo niet lijdt de kwaliteit van je diensten eronder of spendeer je méér tijd en geld aan administratie dan voordien.

Digitaal of niet, advocatuur blijft altijd mensenwerk en technologie zal advocaten echt niet vervangen. Advocaten mét technologie zullen die zonder technologie vervangen.

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
woensdag 12 juni 2024

DPA schakelt versnelling hoger

Advocaten maken steeds meer gebruik van het DPA-platform, het Digital Platform for Attorneys, opgericht door de OVB en Avocats.be. Sinds de oprichting zo’n zes jaar geleden, werd de operationele werking beheerd door een feitelijke onderneming. Door de gestage groei tot een gezonde onderneming, is besloten om van DPA een volwaardige vennootschap te maken waarin beide communautaire ordes en alle Belgische balies aandeelhouder worden. De oprichtingsakte werd op 12 juni tijdens een uitzonderlijke algemene vergadering bekrachtigd.

Meer lezen
Digitalisering
dinsdag 21 mei 2024

Toegang tot notariële registers nu mogelijk via DPA

Notariële authentieke bronnen werden geïntegreerd in het DPA-platform. Vanaf nu kunt zo u het Centraal Register van Testamenten (CRT), het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten (CRH), en het Centraal Erfrechtregister (CER) direct raadplegen via de "Authentic Sources"-applicatie op het DPA-platform. Die functie versnelt het opvragen van informatie aanzienlijk, waarbij de tussenkomst van de Federatie van Notarissen niet meer nodig is.

Meer lezen
Gerechtelijk recht Digitalisering
maandag 13 mei 2024

Digitaliseringswetten I, Ibis en II: een digitale bloemlezing

Tijdens de laatste maanden van deze legislatuur heeft de Kamer nog drie wetsontwerpen van de minister van Justitie goedgekeurd die bijdragen tot de digitalisering van de werking van justitie. We geven u een overzicht van de belangrijkste bepalingen die de advocatuur aanbelangen.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 02 mei 2024

Update werking bewindvoering in het Centraal Inschrijvingsregister

Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dat register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Zij kunnen evenwel het inschrijvingsdossier niet definitief indienen of bevestigen. Dat kan alleen u als de bewindvoerder of wettelijke vertegenwoordiger. We geven u een update over de werking van het register.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen