Ga verder naar de inhoud

Go digital or go home

Op 28 oktober 2022 sprak Antoon Dierick de openingsrede van de Vlaamse Conferentie der Balie van Gent uit ter opening van het gerechtelijk jaar 2022-2023. Mr. Dierick is vennoot bij MDP Advocaten en gespecialiseerd in de juridische aspecten van de informatie- en digitale maatschappij.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

In zijn rede constateert mr. Dierick terughoudendheid bij advocaten om zich verder te verdiepen in digitalisering en legal tech. Volledige benutting van en investering in digitale technologische oplossingen vindt nog lang niet overal plaats. Hiervoor noemt hij verschillende oorzaken. “Er zijn veel kleine kantoren in Vlaanderen, die mogelijks denken niet de middelen te hebben te investeren in digitale technologie. Ook zijn advocaten (en misschien terecht) geneigd te aarzelen over toepassing van nieuwe oplossingen, wanneer deze nog niet 100% kwalitatief lijken om bestaande processen te vervangen.” Een extra hinderpaal wordt gevormd door het gebrek aan technologische kennis of technologische vaardigheden. In de opleidingen wordt er volgens mr. Dierick dan ook onvoldoende aandacht besteed aan deze kennis en vaardigheden. “Zo was in de opleiding Rechten van de Universiteit van Gent tot voor kort alles wat met IT te maken heeft facultatief te volgen voor studenten. Sinds kort is er een verplichte introductie tot het IT-recht. Maar deze beperkt zich tot de overdracht van juridisch inhoudelijke kennis die relevant is bij de inzet van IT, zoals kennis over de GDPR. In de beroepsopleiding tot advocaat was er vervolgens helemaal geen aandacht voor digitalisering of technologie. Advocaten worden op deze manier dus onvoldoende voorbereid op de toepassing van digitale technologie in hun kantoor, en dat moet beter. En onbekend maakt nu eenmaal onbemind. Er zijn ongetwijfeld genoeg advocaten die de toenemende rol van technologie in de uitoefening van het beroep zien als een bedreiging voor de invulling en het voortbestaan ervan.”

Mr. Dierick verwijst ook naar het feit dat advocatenkantoren tot een aantal jaren geleden zichzelf expliciet geen onderneming mochten noemen. “Nu we ineens wel worden geacht ondernemingen te zijn, moeten we denken als ondernemers. Dat zijn we niet gewend. We zien nog niet altijd de kansen die digitale technologieën ons bieden in het kader van ondernemerschap. Dit biedt ook een verklaring voor het feit dat advocaten nog niet zo actief zijn op de sociale media. Nog niet zo lang geleden was reclame maken als advocaat echt niet vanzelfsprekend.”

Het zich blind afsluiten van technologische ontwikkeling of de onwil om daar adequaat mee om te gaan stelt de advocaat bloot aan een aantal reële risico’s.
— Antoon Dierick , MDP Advocaten

Volgens mr. Dierick is het echter wel een must voor advocaten om zich verder te ontwikkelen met betrekking tot digitale technologie. “Het zich blind afsluiten van technologische ontwikkeling of de onwil om daar adequaat mee om te gaan stelt de advocaat bloot aan een aantal reële risico’s,” zo stelt hij. “Allereerst het risico om niet meer te kunnen voldoen aan het verwachtingspatroon van cliënten. Cliënten, zowel particulieren als bedrijven, zoeken in toenemende mate naar gemak en efficiency. Zij zullen verwachten dat ook hun advocaat gebruikmaakt van oplossingen die het werk efficiënter maken en, uiteindelijk, het factuurbedrag doen dalen.” Een tweede risico ziet mr. Dierick in de opkomst van niet-advocaten die zelf met behulp van digitale technologie juridische diensten gaan invullen. Zo kunnen bedrijfsjuristen met behulp van softwarepakketten hun organisatie zelf voorzien van juridische diensten waarvoor ze voorheen een advocaat inschakelden. Maar ook bijvoorbeeld notarissen, gerechtsdeurwaarders, consultancybedrijven en accountants kunnen aan hun klanten diensten aanbieden zoals het verlenen van eenvoudige juridische adviezen, het opstellen van contracten of het opmaken van standaardiseerbare juridische documenten.” Hij laat zich echter liever niet sturen vanuit de risico’s die op ons afkomen, maar ziet vooral de kansen van digitalisering voor de advocaat zelf. “Voor de advocatuur valt bijvoorbeeld winst te behalen in het sneller opzoeken van documenten en kennis in databases. Met inzet van bijvoorbeeld Artificial Intelligence is er nog zoveel te verbeteren in het vele opzoekwerk dat wij dagelijks doen. Ook is een beter beheer van de kennis in organisaties nodig. Op dit moment weet ik niet goed welke adviezen mijn collega ooit al eens heeft uitgebracht en welk opzoekwerk hij daarvoor al heeft verricht; zaken die ik misschien kan hergebruiken bij een pas binnengekomen dossier. Met digitale technologie is het mogelijk deze kennis centraal toegankelijk te maken voor het hele kantoor. Een ander voorbeeld van digitalisering is de grotere reikwijdte naar potentieel cliënteel. Als we er maar voor open durven staan, biedt digitale technologie ons veel opportuniteiten om sneller en efficiënter te werken.”

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
woensdag 12 juni 2024

DPA schakelt versnelling hoger

Advocaten maken steeds meer gebruik van het DPA-platform, het Digital Platform for Attorneys, opgericht door de OVB en Avocats.be. Sinds de oprichting zo’n zes jaar geleden, werd de operationele werking beheerd door een feitelijke onderneming. Door de gestage groei tot een gezonde onderneming, is besloten om van DPA een volwaardige vennootschap te maken waarin beide communautaire ordes en alle Belgische balies aandeelhouder worden. De oprichtingsakte werd op 12 juni tijdens een uitzonderlijke algemene vergadering bekrachtigd.

Meer lezen
Digitalisering
dinsdag 21 mei 2024

Toegang tot notariële registers nu mogelijk via DPA

Notariële authentieke bronnen werden geïntegreerd in het DPA-platform. Vanaf nu kunt zo u het Centraal Register van Testamenten (CRT), het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten (CRH), en het Centraal Erfrechtregister (CER) direct raadplegen via de "Authentic Sources"-applicatie op het DPA-platform. Die functie versnelt het opvragen van informatie aanzienlijk, waarbij de tussenkomst van de Federatie van Notarissen niet meer nodig is.

Meer lezen
Gerechtelijk recht Digitalisering
maandag 13 mei 2024

Digitaliseringswetten I, Ibis en II: een digitale bloemlezing

Tijdens de laatste maanden van deze legislatuur heeft de Kamer nog drie wetsontwerpen van de minister van Justitie goedgekeurd die bijdragen tot de digitalisering van de werking van justitie. We geven u een overzicht van de belangrijkste bepalingen die de advocatuur aanbelangen.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 02 mei 2024

Update werking bewindvoering in het Centraal Inschrijvingsregister

Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dat register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Zij kunnen evenwel het inschrijvingsdossier niet definitief indienen of bevestigen. Dat kan alleen u als de bewindvoerder of wettelijke vertegenwoordiger. We geven u een update over de werking van het register.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen