Ga verder naar de inhoud

door Rémy Bonnaffé, manager bij Ask Q Gebruik je huidige toe­pas­sin­gen maximaal

Binnen de juridische wereld wordt er voor innovatie en transformatie zeer vaak gekeken naar ‘legal technology’ of ‘legal tech’. Het op zoek gaan naar frisse nieuwe tools om bijvoorbeeld processen te automatiseren en kennis te kristalliseren is terecht, maar biedt niet altijd de meest duurzame oplossing. Niet alleen kruipt er veel tijd om deze nieuwe tools te zoeken en te vinden, ook het implementeren ervan kan veel tijd kosten en de moeilijkheid van deze laatste stap wordt vaak onderschat.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Wat als er een andere, makkelijkere, manier was om te beginnen met digitale transformatie binnen jouw advocatenkantoor?
— Rémy Bonnaffé, manager bij Ask Q

Wat als er een andere, makkelijkere, manier was om te beginnen met digitale transformatie binnen jouw advocatenkantoor? Wat als je al betaalt voor de tools die daarvoor nodig zijn? Er zijn immers weinig advocatenkantoren die niet werken met Word. En als je vandaag reeds werkt met Word, is de kans groot dat je al betaalt en toegang hebt tot het ‘Office 365’ pakket. Binnen dit pakket zijn er (vaak gratis) veel andere krachtige tools beschikbaar die, indien goed geïmplementeerd, meteen zeer veel meerwaarde kunnen geven zonder substantiële investering.

Met Microsoft Sharepoint is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om een ‘casemanagement’ systeem op te zetten of een ‘contract database’ voor jouw kantoor of cliënt. Je kan er ook perfect een ‘extranet’ mee bouwen om documenten op een duurzame manier te delen met cliënten of confraters. Je kan er zelf litigekalenders van maken om pleitzittingen doorheen het hele kantoor op te volgen en te delegeren, inclusief reminders en synchronisatie met jouw Outlook agenda.

Met Microsoft Power Automate kun je dan weer simpele automatisaties inschakelen, zoals het herinneren van een klant bij het verstrijken van een opzegtermijn of andere belangrijke deadlines. Ook is het mogelijk om met Power Automate contracten te genereren op basis van een formulier.

Het allermooiste van deze oplossing? Alles is zeer makkelijk te integreren met Word en Outlook, net omdat al deze toepassingen van Microsoft zelf zijn. Zoek dus niet langer naar de beste eerste stap naar digitale transformatie, en zet een traject op om het meeste uit jouw huidige Office 365-licentie te krijgen!

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
woensdag 12 juni 2024

DPA schakelt versnelling hoger

Advocaten maken steeds meer gebruik van het DPA-platform, het Digital Platform for Attorneys, opgericht door de OVB en Avocats.be. Sinds de oprichting zo’n zes jaar geleden, werd de operationele werking beheerd door een feitelijke onderneming. Door de gestage groei tot een gezonde onderneming, is besloten om van DPA een volwaardige vennootschap te maken waarin beide communautaire ordes en alle Belgische balies aandeelhouder worden. De oprichtingsakte werd op 12 juni tijdens een uitzonderlijke algemene vergadering bekrachtigd.

Meer lezen
Digitalisering
dinsdag 21 mei 2024

Toegang tot notariële registers nu mogelijk via DPA

Notariële authentieke bronnen werden geïntegreerd in het DPA-platform. Vanaf nu kunt zo u het Centraal Register van Testamenten (CRT), het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten (CRH), en het Centraal Erfrechtregister (CER) direct raadplegen via de "Authentic Sources"-applicatie op het DPA-platform. Die functie versnelt het opvragen van informatie aanzienlijk, waarbij de tussenkomst van de Federatie van Notarissen niet meer nodig is.

Meer lezen
Gerechtelijk recht Digitalisering
maandag 13 mei 2024

Digitaliseringswetten I, Ibis en II: een digitale bloemlezing

Tijdens de laatste maanden van deze legislatuur heeft de Kamer nog drie wetsontwerpen van de minister van Justitie goedgekeurd die bijdragen tot de digitalisering van de werking van justitie. We geven u een overzicht van de belangrijkste bepalingen die de advocatuur aanbelangen.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 02 mei 2024

Update werking bewindvoering in het Centraal Inschrijvingsregister

Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dat register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Zij kunnen evenwel het inschrijvingsdossier niet definitief indienen of bevestigen. Dat kan alleen u als de bewindvoerder of wettelijke vertegenwoordiger. We geven u een update over de werking van het register.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen