Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
door Jeroen de Man, advocaat en managing partner bij De Groote – De Man Advocaten Contentmarketing, een sleutel tot succes
Sedert 2017 zetten wij met ons kantoor heel hard in op content marketing. De reden is heel eenvoudig. Als ik iets nodig heb, wat dan ook, dan Google ik. Onze potentiële cliënten doen dit ook. Door content marketing zorgen wij ervoor in de Google zoekresultaten tevoorschijn te komen. Hoe we dat doen? Ons kantoor schrijft over heel wat topics blogs op onze website, die automatisch worden opgenomen in Google. We gebruiken hierbij juist geen juridische teksten - daar koop je het R.W. of als het echt moet de juristenkrant voor - maar leggen problemen uit in mensentaal en geven oplossingen. We gebruiken woorden die onze potentiële cliënten in Google intikken wanneer ze op zoek zijn naar hulp.
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Het betreft het informeren en opleiden van de doelgroep zonder direct reclame te maken of verkoop na te streven. Het doel is de doelgroep te interesseren door middel van de inhoud, zodat deze de organisatie gaat zien als potentiële strategische partner.
Onze strategie werkt. Maandelijks hebben we ondertussen meer dan 10.000 bezoekers op onze website, die meer dan 85% organisch komen, dit wil zeggen via de content marketing. Als maar 0,5% daarvan klant wordt, zijn dat 50 nieuwe cliënten per maand.
Positie 0
Het walhalla van de content marketing is te verschijnen op positie 0 in Google. Dit is de korte uitleg die Google geeft bij een zoekopdracht bovenaan de resultaten. Sinds een tweetal jaren proberen wij onze teksten zo relevant te schrijven dat we daar verschijnen. Vooral voor de toekomst is dat relevant. De Google Home’s en Alexa’s van deze wereld gebruiken deze positie namelijk als resultaten voor mondelinge opzoekingen. Je content marketing van nu zorgt er dus voor dat je de toekomstige advocaat van de digitale assistent wordt.
Meten is weten
Het is belangrijk om bij te houden waar nieuwe cliënten vandaan komen. Bij elke nieuwe cliënt bevragen wij actief vanwaar hij ons kantoor kent. Zo weten wij bijvoorbeeld dat van burgercliënteel meer dan 50% via Google komt. Voor bedrijfsmatig cliënteel ligt dat aantal een pak lager. Door te meten en te vragen, weet je waarop je moet inzetten.
Van belang is dat je zelf zeer goed weet wie je ideale cliënt is, zodat je je communicatie en je pijlen ook op die doelgroep kan richten.
Slachtoffer van succes
Inmiddels zijn we zo succesvol in onze content marketing, dat we veel cliënten binnenkrijgen die eigenlijk niet passen binnen het profiel van onze ideale cliënt. We zijn nog op zoek naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat we precies die ideale cliënten bereiken met onze content. Van belang is dat je zelf zeer goed weet wie je ideale cliënt is, zodat je je communicatie en je pijlen ook op die doelgroep kan richten.