Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 657
Artikel 223 van de Codex - een consumentengeschil omvat niet uitsluitend ereloongeschillen tussen de cliënt-consument en de advocaat, maar bijvoorbeeld ook geschillen waarin de aansprakelijkheid van de advocaat in het gedrang is. Het inlichten van de verzekeraar (en de stafhouder) is niet beperkt tot de zaken waarin een beroep wordt gedaan op de Ombudsdienst Consumenten Advocaten (OCA).
Een advocaat die zijn ereloon wil invorderen lastens een cliënt-consument, moet zijn stafhouder hierover informeren; een voorafgaande toelating van de stafhouder om te dagvaarden is niet vereist.
Dominique Dombret
![Dominique Dombret](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/Dominique-Dombret_2023-10-12-113552_szsd.jpg)
Merve Köse
![Merve Köse](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/OVB_Portretten-oktober_19_low.jpg)
Vraag
Een advocaat-ombudsman van uw balie vraagt of de toepassing van artikel 223 van de Codex (“De advocaat die betrokken is in een consumentengeschil is gehouden zijn stafhouder, en gebeurlijk ook zijn verzekeraar, onverwijld in te lichten.”) betekent dat een advocaat die een ereloonstaat lastens een cliënt-consument wil invorderen, zijn stafhouder hiervan dient in te lichten, dan wel om voorafgaande toelating tot dagvaarding moet verzoeken.
Daarnaast vraagt de advocaat wat precies wordt bedoeld met ‘een consumentengeschil’ en in welke omstandigheden en wanneer men de verzekeraar dient in te lichten. Of kadert die verplichting enkel in het kader van de Ombudsdienst?
Advies
Vooreerst beantwoord ik de vraag naar de betekenis van het begrip ‘consumentengeschil’. Hiervoor verwijs ik naar de wettelijke definitie zoals bepaald in artikel I.19, 2° van het WER: “elk geschil tussen een consument en een onderneming met betrekking tot de uitvoering van een verkoop- of dienstenovereenkomst of tot het gebruik van een product;”. Het gaat aldus niet uitsluitend om ereloongeschillen tussen de cliënt-consument en de advocaat (die zoals u weet een ondernemer is), maar bijvoorbeeld ook om geschillen waarin mogelijk de aansprakelijkheid van de advocaat in het gedrang is. Het inlichten van de verzekeraar (en de stafhouder) kadert dan ook in dit laatste geval en is niet beperkt tot de zaken waarin een beroep wordt gedaan op de Ombudsdienst Consumenten Advocaten (OCA).
Wat de vraag naar het invorderen van het ereloon lastens een cliënt-consument betreft, moet de advocaat zijn stafhouder hierover informeren; hij moet geen voorafgaande toelating krijgen om te dagvaarden.
Alex Tallon
Bestuurder deontologie