Ga verder naar de inhoud

Deontologie-advies Advies 452

Het is onmogelijk voor een OCMW-voorzitter of lid van de OCMW-raad, burgemeester of schepen op te treden als advocaat-schuldbemiddelaar van een inwoner van de stad of gemeente waarvan de schuldbemiddelaar voorzitter, lid van de OCMW-raad, burgemeester of schepen is - voor “gewone” gemeenteraadsleden geldt deze onmogelijkheid om op te treden wellicht minder, tenzij zij zich in een positie bevinden waarin zij invloed kunnen uitoefenen op het dossier.

Dominique Dombret

Jurist deontologie
Dominique Dombret

Merve Köse

Jurist deontologie
Merve Köse

Deel dit artikel

Vraag

Vanaf 1 januari worden de nieuwe burgemeesters, schepencolleges, gemeenteraden en OCMW-raden geïnstalleerd.

Heel wat advocaten hebben een politiek mandaat.

Ik stel mij de vraag in welke mate deze mandaten verenigbaar zijn met de aanstelling als schuldbemiddelaar. Dit zeker wanneer men wordt aangesteld als schuldbemiddelaar van een rechtzoekende die woont in de gemeente waarin men enig politiek mandaat uitoefent.

Bestaan hierover afspraken?

In het verleden werden binnen onze balie eerder aan een burgemeester en schepenen het verbod opgelegd om op te treden als schuldbemiddelaar voor inwoners van de eigen gemeente. Er werd toelating verleend om op te treden als schuldbemiddelaar van rechtzoekenden van andere steden en gemeenten.

Kan u mij hierover informeren?


Advies

Concrete afspraken bestaan hierover niet.

De schuldbemiddelaar is de spilfiguur in de collectieve schuldenregeling wiens inbreng de kans op succes rechtstreeks van de schuldbemiddeling beïnvloedt. Als schuldbemiddelaar moet hij ervoor zorgen dat de doelstelling van de collectieve schuldregeling wordt bereikt, nl. het herstellen van de financiële situatie van de schuldenaar door enerzijds hem in staat te stellen zoveel mogelijk van zijn schulden terug te betalen en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat de schuldenaar en zijn gezin een menswaardig bestaan kunnen leiden. (Gent 6 mei 2008, NJW 2009, 905, noot aan A. VANDERHAEGHEN)

De wetgever geeft aan dat de schuldbemiddelaar onafhankelijk en onpartijdig moet zijn tegenover de betrokken partijen.

De beslagrechter van Luik oordeelde aldus dat het OCMW, zelf werkgever van de verzoeker, niet voldeed aan de vereisten van onafhankelijkheid en onpartijdigheid zoals bepaald in artikel 1675 Ger. W.

Bovendien dient een schuldbemiddelaar, zoals een advocaat, elke vorm van tegenstrijdige belangen te vermijden. Dit houdt in dat elke belangenvermenging dient vermeden te worden. Indien de schuldbemiddelaar in zijn hoedanigheid van openbaar ambtenaar een mogelijke invloed kan hebben bij beslissingen die het beheer van het vermogen van de schuldbemiddeling kunnen treffen, kan hij mijns inziens niet worden aangesteld.

Het komt mij dan ook voor dat het niet mogelijk is voor een advocaat die voorzitter is van een OCMW of lid van de OCMW-raad, op te treden als schuldbemiddelaar.

Dezelfde redenering kan wellicht ook gelden voor de burgemeester en schepenen. De regel is de onafhankelijkheid. Deze onafhankelijkheid wordt gemist indien de schuldbemiddelaar vanuit zijn positie van openbaar ambtenaar enig invloed kan hebben op zaken of aangelegenheden die specifiek het dossier van een schuldbemiddeling kunnen treffen. Het komt mij derhalve voor dat het onmogelijk is voor een OCMW-voorzitter of lid van de OCMW-raad, burgemeester of schepen op te treden als schuldbemiddelaar van een inwoner van de stad of gemeente waarvan de schuldbemiddelaar voorzitter, lid van de OCMW-raad, burgemeester of schepen is.

In een andere situatie oordeelde de Tuchtraad van Gent dat het weinig kies is om als advocaat op te treden in een betwisting, waarbij –weze het zijdelings – stedenbouwkundige vergunningen (verleend door het College van Burgemeester en Schepenen waarvan diezelfde advocaat deel uitmaakte) ter discussie staan. Vooral omdat de advocaat schepen van ruimtelijke ordening is en dus als schepen rechtstreeks betrokken is bij het verlenen van een stedenbouwkundige vergunning, is het in strijd met de regels van kiesheid om naderhand – zelfs wanneer de stedenbouwkundige vergunning definitief is verleend door het College – op te treden in geschillen waarbij deze stedenbouwkundige vergunning, zelfs maar zijdelings, betrokken is. (Tuchtraad Gent, 14 maart 2012, onuitgegeven.).

Voor “gewone” gemeenteraadsleden geldt deze onmogelijkheid om op te treden mijns inziens minder tenzij zij zich in een positie bevinden (bijvoorbeeld betrokken in een bestuur van het OCMW) waarin zij invloed kunnen uitoefenen op het dossier. Ik besef wel dat gemeenteraadsleden die tot de meerderheid behoren –via hun partijgenoten – specifieke zaken zouden kunnen (laten) regelen, maar zolang dat hier geen concrete aanwijzingen bestaan, meen ik dat de onmogelijkheid om op te treden hier niet kan uitgebreid worden.

Edward Janssens
Bestuurder departement deontologie

Ook interessant

Advies 719

Meer lezen

Advies 720

Meer lezen

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Deontologie

Inzicht in nationale risicoanalyse witwaspreventie

De Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) heeft de nationale risicoanalyse over witwassen van geld, financiering van terrorisme en de proliferatie van massavernietigingswapens samengevat voor alle entiteiten die onder de witwaspreventiewet vallen. Deze samenvatting is daarom ook van belang voor advocaten. Ze biedt u een goed inzicht in de actuele risico’s, waardoor u uw eigen risicoanalyses daarop kunt afstemmen.

Meer lezen
Deontologie Podcast

Podcast Ten Gronde: F*Q deontologie

In een boeiende aflevering van de podcast Ten Gronde, gemodereerd door bestuurder Jan Meerts, wordt de deontologie kritisch in vraag gesteld, met een focus op de veranderende landschappen van ethiek en praktijk. Mr. Eva Raepsaet, stafhouder Luk Delbrouck en vice-stafhouder Frank Judo betreden de arena om te debatteren over de ethiek en de grenzen van het beroep.

Deze podcast biedt een unieke kans om diepgaand inzicht te krijgen in de ethiek en de moderne ontwikkelingen van het beroep. Luister alsof u er zelf bij was!

Meer lezen
Deontologie Rechten van de mens

Het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens: een steun voor klokkenluiders

Recente wetten versterken de bescherming van klokkenluiders in Belgische privébedrijven en de federale publieke sector. Deze wetten, voortkomend uit een Europese richtlijn, bieden niet alleen bescherming maar ook diverse vormen van ondersteuning via het onafhankelijke Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens (FIRM). Advocaten en advocatenkantoren die geïnteresseerd zijn in de verdediging van klokkenluiders worden opgeroepen om zich bij het FIRM te melden.

Meer lezen
Deontologie Fiscaal recht

Nieuwjaarsgeschenk van het Grondwettelijk Hof

Het Grondwettelijk Hof heeft op 11 januari 2024 opnieuw het beroepsgeheim van de advocaat beschermd in een bevestiging van zijn eerdere DAC6-rechtspraak. Ditmaal handelen de arresten over de omzettingsregelgeving op federaal niveau en op het niveau van de Franstalige Gemeenschap, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer lezen
Deontologie

Individueel e-mailadres voortaan verplicht

Advocaten moeten vanaf nu bereikbaar zijn via een (individueel) e-mailadres. Dat besliste onze algemene vergadering.

Meer lezen
Deontologie

OVB waarschuwt voor platform 'starofservice.be'

Het platform “starofservice.be” beweert via het internet vragers en aanbieders van ‘diensten’ met elkaar in contact te brengen. Er is ernstige twijfel over het bonafide karakter ervan, zodat de OVB elke samenwerking afraadt. Samenwerking kan bovendien zware deontologische inbreuken opleveren.

Meer lezen
Tucht

Onrechtmatig verzet niet langer mogelijk in procedures zoals in tucht

Onze algemene vergadering keurde op 8 februari 2023 een wijzigingsreglement goed dat voortaan (onder meer) de mogelijkheid biedt aan de raad van de Orde om verzet in procedures zoals in tucht ongedaan te verklaren. Dat reglement trad recent in werking.

Meer lezen
Deontologie Fiscaal recht

Het Grondwettelijke Hof verdedigt opnieuw ons beroepsgeheim bij DAC6

Het Grondwettelijke Hof heeft vandaag opnieuw uitspraak gedaan met betrekking tot een Vlaams decreet dat de administratieve samenwerking op het gebied van belastingen regelt. Het Hof respecteert opnieuw het beroepsgeheim van ons beroep.

Meer lezen
Deontologie Witwaspreventie

OVB waarschuwt voor opleiding witwaspreventie door SwiftSkills

We vernamen dat SwiftSkills, een e-learning platform, advocaten via een misleidend e-mailbericht aanspoort om deel te nemen aan een opleiding over hun verplichtingen onder de wet van 18 september 2017 ‘tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten’ (WPW).

Meer lezen