Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 345
Er zijn geen specifieke deontologische regels met betrekking tot de inrichting van het kantoor van een advocaat, maar dat dit kantoor moet beantwoorden aan de vereisten van een behoorlijke beroepsuitoefening en, voor wat het lokaal betreft waarin cliënten worden ontvangen, aan de vereisten van zakelijkheid en vertrouwelijkheid.
Dominique Dombret
![Dominique Dombret](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/Dominique-Dombret_2023-10-12-113552_szsd.jpg)
Merve Köse
![Merve Köse](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/OVB_Portretten-oktober_19_low.jpg)
Vraag
U stelt de vraag wat de normale vereisten zijn die de Orde oplegt in verband met een kantoor voor het ontvangen van cliënteel.
Advies
De enige bepaling die iets zegt over het kantoor van de advocaat is artikel 4 van het reglement inzake vestiging van meerdere kantoren. Dit artikel bepaalt dat de advocaat die meerdere kantoren heeft, zich zo moet organiseren dat hij beschikt over een infrastructuur die de daadwerkelijke uitoefening van het beroep aldaar mogelijk maakt en in overeenstemming is met de eisen van een normale praktijkuitoefening.
Met "normale praktijkuitoefening" wordt mijns inziens niet verwezen naar een deontologische norm, maar wel naar een economische. Het kantoor moet voldoende uitgerust zijn om er op een daadwerkelijke wijze het beroep van advocaat te kunnen uitoefenen.
Vroeger bestonden bepaalde regels met betrekking tot het kantoor, die thans wellicht achterhaald zijn. Zo bestond er een ongeschreven regel dat in het lokaal waar cliënten werden ontvangen geen sofa mocht staan. De ratio van deze regel is mij nooit geheel duidelijk geweest ...
Op vandaag wordt eerder gekeken naar het belang van de cliënt en naar de vereisten van een behoorlijke praktijkuitoefening.
Zo is mij een advocaat bekend die voor de scheidingsbemiddelingen gebruik maakt van een lokaal waar geen tafel en stoelen staan, maar wel enkele zetels.
Al is het een advocaat niet verboden om cliënten bij hem thuis in de woonplaats te ontvangen, dit lijkt toch niet de meest aangewezen vorm. Een consultatie vraagt meestal de mogelijkheid om een en
ander op te schrijven en dus de aanwezigheid van een tafel of een bureau en de ruimte waarin dit gebeurt moet voldoende afgesloten zijn om het vertrouwelijk karakter van de bespreking te waarborgen. In de regel voldoet een woonkamer niet aan deze vereisten.
Als besluit kan worden gezegd dat er geen specifieke deontologische regels zijn met betrekking tot de inrichting van het kantoor van een advocaat, maar dat dit kantoor moet beantwoorden aan de
vereisten van een behoorlijke beroepsuitoefening en, voor wat het lokaal betreft waarin cliënten worden ontvangen, aan de vereisten van zakelijkheid en vertrouwelijkheid.
Philippe De Jaegere
Bestuurder departement deontologie