Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 274
Reclame als advocaat
Dominique Dombret
![Dominique Dombret](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/Dominique-Dombret_2023-10-12-113552_szsd.jpg)
Merve Köse
![Merve Köse](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/OVB_Portretten-oktober_19_low.jpg)
Vraag
Een advocaat maakt reclame in een of ander reclameblad. De reclame toont een foto van een advocaat in toga met een dossier in de hand met daarboven in grote letters “Immo Lawyer”. Aan weerszijden van de foto staan een aantal rechtsgebieden waarin de advocaat zich blijkbaar profileert en die allen te maken hebben met immobiliën. Onderaan staan dan naam, adres en andere gegevens van het kantoor van de advocaat.
Advies
Publiciteit
Overeenkomstig artikel 1 van het reglement inzake publiciteit mag een advocaat publiciteit voeren, voor zover deze niet in strijd is met enige rechtsnorm of met de andere bepalingen van het reglement.
Vanzelfsprekend blijft de advocaat ook in het voeren van publiciteit onderworpen aan de deontologie en met name aan de regels van waardigheid, kiesheid en rechtschapenheid.
Op het eerste zicht lijkt deze reclame niet strijdig te zijn met de regels van waardigheid, kiesheid en rechtschapenheid.
Artikel 4 van het reglement bepaalt dat het de advocaat niet toegestaan is in publiciteit tot uitdrukking te brengen dat hij over een bijzondere deskundigheid in één of meerdere rechtsmateries beschikt, tenzij deze deskundigheid op grond van de door hem verworven kennis en/of ervaring aannemelijk kan worden gemaakt.
Het is duidelijk dat de advocaat in kwestie in deze reclame tot uitdrukking brengt dat hij over een bijzondere deskundigheid beschikt in diverse rechtstakken die allen verband houden met immobiliën.
Ik kan niet nagaan of de betrokken advocaat deze deskundigheid ook effectief aannemelijk kan maken, maar indien dit het geval is, is er op zich niets op tegen dat de advocaat deze rechtsgebieden vermeldt.
Naam
Tenslotte is er nog de kwestie van het gebruik van het woord "Immo Lawyer".
Blijkbaar gebruikt de advocaat deze term als een vorm van fantasiebenaming voor zijn kantoor. Hij gebruikt deze benaming ook voor zijn website. Het gebruik van een fantasiebenaming is op zich niet verboden, opnieuw onder voorwaarde dat deze niet strijdig is met de regels van waardigheid en kiesheid. De benaming “Immo Lawyer” lijkt mij niet strijdig te zijn met deze regels.
Voor advocaten die opgegroeid zijn met een totaal verbod op publiciteit komt een dergelijke vorm van reclame storend over, maar ik zie niet in op grond van welke deontologische bepaling deze reclame zou kunnen worden verboden.
Philippe De Jaegere
Bestuurder departement deontologie