Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 268
Informatieplicht advocaat mogelijke tussenkomst rechtsbijstandverzekeraar / pro deo-advocaat
Dominique Dombret
![Dominique Dombret](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/Dominique-Dombret_2023-10-12-113552_szsd.jpg)
Merve Köse
![Merve Köse](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/OVB_Portretten-oktober_19_low.jpg)
Vraag
Een stafhouder vraagt advies over de informatieplicht van de advocaat t.o.v. zijn cliënt m.b.t. de mogelijke tussenkomst van een rechtsbijstandverzekeraar of de mogelijkheden van een pro deo- advocaat.
Advies
Artikel 2 van het protocol tussen de Orde van Vlaamse Balies en de rechtsbijstandverzekeraars bepaalt:
Van bij de eerste contacten zal de advocaat volgende handelingen stellen:
de cliënt vragen of hij gedekt is door een rechtsbijstandverzekering en onder welke voorwaarden;
aan de rechtsbijstandverzekeraar vragen dat zijn tussenkomst wordt bevestigd en desgevallend met deze verzekeraar overleg plegen. (...)
Het protocol doet geen verbintenissen noch deontologische plichten ontstaan in hoofde van de individuele advocaat. Het is immers slechts op vrijwillige basis dat advocaten de bepalingen van het protocol volgen.
Aan bepaalde balies bestaat de deontologische regel dat advocaten dienen te informeren naar het bestaan van een rechtsbijstandsverzekering, zoals ook aan bepaalde balies de deontologische regel bestaat dat de advocaat dient te onderzoeken of de cliënt in aanmerking komt voor kosteloze of gedeeltelijk kosteloze juridische bijstand. Deze laatste regel is ook terug te vinden in de gedragscode van de CCBE (art. 3.7.2).
Er is vooralsnog dus geen algemene deontologische norm dat een advocaat zelf bij zijn cliënt informatie dient in te winnen over het bestaan van een rechtsbijstandsverzekering. Wellicht kan wel worden gesteld dat dit vanuit civielrechtelijk oogpunt behoort tot de informatieplicht van de advocaat. Gezien de deontologie ook een behoorlijke beroepsuitoefening moet waarborgen, kan bovendien worden gesteld dat een advocaat die zijn cliënt verkeerd of onvolledig inlicht ook deontologisch in de fout gaat.
De vraag of een advocaat die nalaat bij zijn cliënt te informeren naar het bestaan van een rechtsbijstandsverzekering, waardoor de rechtsbijstandverzekeraar niet wordt aangesproken, al dan niet nog recht heeft op betaling van zijn kosten en ereloon is dan weer eerder een civielrechtelijke dan een deontologische kwestie.
Philippe De Jaegere
Bestuurder departement deontologie