Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 247
Onderhoudsgelden als derdengelden - aanwending als provisie op kosten en ereloon - schriftelijke voorafgaande verwittiging van de cliënt - tussenkomst van de stafhouder bij betwisting van de verrekening - kiesheid
Dominique Dombret
![Dominique Dombret](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/Dominique-Dombret_2023-10-12-113552_szsd.jpg)
Merve Köse
![Merve Köse](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/OVB_Portretten-oktober_19_low.jpg)
De vraag gaat over het aanwenden van onderhoudsgelden als provisie op de kosten en ereloonstaat van de advocaat met of zonder akkoord van de onderhoudsgerechtigde.
Er bestaat geen bijzondere regeling vanuit het oogpunt van de deontologische reglementering specifiek voor onderhoudsgelden in dit verband.
In ieder geval gaat het over derdengelden en is de reglementering op de derdengelden op deze materie van toepassing.
Het artikel 2 van het oude Nationaal Reglement bepaalde dat advocatengelden van de derdenrekening geheel of gedeeltelijk kan behouden als voorschot, ereloon of terugbetaling van kosten, na schriftelijk zijn cliënt hiervan op de hoogte te hebben gebracht.
Daaruit is afgeleid dat de advocaat niet verplicht is het akkoord van zijn cliënt af te wachten wanneer de kennisgeving schriftelijk is gebeurd.
Deze regeling, zo werd aangenomen, bevestigde een bestaande praktijk op het moment dat het reglement derdengelden van de Nationale Orde van 19 januari 1989 werd goedgekeurd (STEVENS, J., Regels en gebruiken van de advocatuur te Antwerpen, 2de ed., Kluwer, 1997, nr 923).
In het nieuwe reglement van de OVB, reglement inzake de verhandeling van de gelden van cliënten of derden van 18 december 2002 werd de regel overgenomen in lichtelijk gewijzigde bewoordingen . Artikel 4, laatste lid zegt inderdaad : "Pas na zijn cliënt schriftelijk ervan op de hoogte te hebben gebracht, kan de advocaat deze gelden geheel of gedeeltelijk behouden als voorschot, ereloon of terugbetaling van kosten".
Wanneer de cliënt zijn onvrede zou laten kennen met het feit dat zijn advocaat hem
heeft op de hoogte gebracht dat hij gaat verrekenen, staan wij voor de situatie van een mandataris die gelden heeft bekomen voor zijn mandant en daarover moet afrekenen.
Wanneer geen overeenstemming kan worden bekomen zal de advocaat zich tot de stafhouder wenden om te weten te komen wat hem te doen staat. De stafhouder zou consignatie van een deel of het geheel van de gelden kunnen bevelen in afwachting van de oplossing van het probleem.
Hoeft er toegevoegd dat de advocaat, gezien het om onderhoudsgelden gaat, met een bijzondere omzichtigheid moet handelen vermits het duidelijk is dat hij zijn cliënt niet geheel van noodzakelijke middelen voor zijn levensonderhoud mag beroven voor kortere of langere periodes.
De afhoudingen of inhoudingen die hij doet, moeten dus ook uitgaan van het welbegrepen belang van zijn cliënt, en de kiesheid eigen aan het beroep van advocaat.
Stafhouder Jo Stevens
Bestuurder departement deontologie