Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 231
Publiciteit - artikel 3 reglement - begrip gepersonaliseerd dienstverband voor een bepaalde zaak of dossier
Dominique Dombret
![Dominique Dombret](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/Dominique-Dombret_2023-10-12-113552_szsd.jpg)
Merve Köse
![Merve Köse](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/OVB_Portretten-oktober_19_low.jpg)
Wervende en vergelijkende reclame zijn op zichzelf niet verboden door het reglement.
Wervende reclame is gewoon publiciteit zoals deze toegelaten is door het reglement en er is in het reglement geen beperking gesteld aan de wijze waarop en de middelen waarmee reclame of publiciteit kan worden gevoerd.
Publiciteit kan bv. worden gemaakt langs de pers, de televisie, andere media en ook door rondschrijven van advocaten aan mogelijke cliënteel.
Wat in artikel 3 van het reglement niet is toegestaan is dat een advocaat publiciteit zou voeren door een gepersonaliseerd dienstenaanbod voor een bepaalde zaak of een dossier zonder dat hij daartoe is uitgenodigd.
Een gepersonaliseerd dienstenaanbod voor een bepaalde zaak of een dossier wordt zo begrepen dat de advocaat zich zou richten tot een bepaalde cliënteel, bv. naar aanleiding van een natuurramp de mogelijke schadelijders zou aanschrijven of dat hij op de hoogte gebracht van een probleem doordat de pers ervan gewag heeft gemaakt, de betrokken persoon zou aanschrijven om zijn diensten voor dat probleem aan te bieden.
In dat geval spreekt men van een gepersonaliseerd dienstenaanbod voor een bepaalde zaak of een bepaald dossier.
In de huidige zaak echter stelt het betrokken kantoor zichzelf enkel voor voor een algemene dienstenverlening waarvan de aard zelfs niet wordt gespecificeerd zodat men bepaald niet zou kunnen spreken van een dienstenaanbod voor een bepaalde zaak of een bepaald dossier.
Inderdaad stelt de betrokken advocaat zich in zijn brief voor en duidt hij aan dat zich onlangs als advocaat te H. gevestigd heeft.
Hij vervolgt :
"De intrede in een kantoor met jarenlange ervaring, gekoppeld aan een moderne visie met betrekking tot snelle en accurate dienstverlening, lijkt mij een ideale combinatie. Ik maak me dan ook sterk garant te kunnen staan voor een optimale dienstverlening, waarbij feedback naar de cliënt toe een prioriteit is.
Gelet op het feit dat U, als ondernemer, een accurate en snelle afhandeling van uw juridische geschillen een noodzaak acht, heb ik mijzelf veroorloofd dit schrijven aan U te richten. Het zou mij immers een waar genoegen zijn, mocht ik U ter gelegenheid van dienst kunnen zijn.
Indien U enige verdere informatie wenst, aarzelt U dan niet mij te contacteren. U zal in bijlage een visitekaartje met mijn gegevens vinden."
Hierin kan bezwaarlijk een gepersonaliseerd dienstenaanbod voor een bepaalde zaak of een dossier worden gezien en derhalve is deze publiciteit toegelaten.
Stafhouder Jo Stevens
Bestuurder departement deontologie