Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 229
Advocaat, raadsman in een procedure tegen de administratie, mag rechtstreeks bij deze administratie de voor zijn cliënt benodigde documenten ontvangen
Dominique Dombret
![Dominique Dombret](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/Dominique-Dombret_2023-10-12-113552_szsd.jpg)
Merve Köse
![Merve Köse](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/OVB_Portretten-oktober_19_low.jpg)
Advocaten gespecialiseerd in administratief recht stellen de vraag of een advocaat, die betrokken is in een rechtsgeding met de administratie, rechtstreeks contact met dit bestuur kan opnemen bv. om documenten op te vragen ook wanneer hij weet dat in het kader van de betwisting die hij voert met de administratie, deze betrokken administratie zelf een raadsman heeft gekozen.
M.a.w. is de vraag : moet de advocaat telkens langs de advocaat van de administratie passeren om administratieve stukken op te vragen bv. in het kader van vergunningen of de administratieve regelingen op de openbaarheid van het bestuur, de wetgeving op ongezonde en hinderlijke inrichtingen, of allerlei toelatingen die moeten bekomen worden van administratieve aard en de attesten die daarvoor noodzakelijk zijn.
De commissie is van mening dat de administratie, ook wanneer ze betrokken is in een zaak, nog steeds als administratie moet blijven werken en dus mag aangeschreven worden en dat zij haar wettelijke verplichtingen verder moet blijven uitoefenen zonder dat een advocaat een beroep moet doen op de advocaat van de administratie om de normale toegang te bekomen tot die stukken waarop hij of zijn cliënt volgens de wet recht heeft.
Er moet dus geen ommetje gemaakt worden telkens langs de advocaat van de administratie om de stukken in dergelijke gevallen te bekomen.
Commissie deontologie