Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 194
Advertentie voor betalende info telefoonlijn - niet toegelaten
Dominique Dombret
Merve Köse
Het probleem betreft een advertentie in een plaatselijke krant, waarbij een advocaat het gebruik van een betalende infolijn aanbiedt.
De stafhouder in kwestie heeft de confrater gevraagd om onverwijld het gebruik van de infolijn te staken o.m. om volgende redenen:
"1. De oproeper, nogal dikwijls iemand in financiële moeilijkheden, gelet op de aard van de aangekondigde tussenkomsten, weet niet bij voorbaat wat een dergelijke oproep hem zal kosten ; de vermelding van de kostprijs ad 11,55 ct/min. is bovendien allesbehalve duidelijk.
2. De duur van het gesprek wordt mede door de opgeroepene bepaald.
3. M.b.t. het verleende advies ter gelegenheid van deze oproep, is geen enkel spoor terug te vinden."
De commissie kan het standpunt van de stafhouder volledig onderschrijven.
Stafhouder Jo Stevens
Bestuurder departement deontologie