Voorzitter op vrijdag: "Inzetten op educatieve communicatie, digitalisering en alternatieve geschillenoplossing, daarin valt nog bijzonder veel te winnen"
Deontologie-advies Advies 192
Gebruik van briefpapier van het kantoor door niet-advocaten
Dominique Dombret
![Dominique Dombret](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/Dominique-Dombret_2023-10-12-113552_szsd.jpg)
Merve Köse
![Merve Köse](/files_filesystem/files/Fotos/Mensen/Medewerkers/_75x75_crop_center-center_none/OVB_Portretten-oktober_19_low.jpg)
Het probleem wordt opgeworpen van het gebruik van briefpapier van het kantoor van een advocaat door een niet advocaat, wat meer en meer wordt opgemerkt, bv. de boekhouder die schrijft of de financiële controleur van de vennootschap of een bediende.
In principe is het niet mogelijk dat er kantoorgebonden mededelingen worden gedaan door niet advocaten, tenzij met uitdrukkelijke vermelding van de functie, bv. een secretaresse bij afwezigheid waarbij zij aanduidt dat zij tekent bij afwezigheid en secretaresse is. Hetzelfde zou moeten gelden voor de boekhouder, de financiële controleur, enz., waarbij duidelijk blijkt aan de hand van de titulatuur die gebruikt wordt onder de handtekening dat het niet om een advocaat gaat.
Er is inderdaad in deze zaak ook de nodige transparantie nodig.
Stafhouder Jo Stevens
Bestuurder departement deontologie